De Ierse rockband U2 kent verder geen introductie meer lijkt me. Bono en kornuiten weten al enige jaren albums te maken, al lukt het de laatste jaren niet zo goed meer om een nieuw groot publiek te omarmen. Dat doet de zoon van Bono met Inhaler inmiddels. Zo zien we dat generaties met de muziek meegaan.

Toch is het goed om even de gloriejaren van U2 in beeld te houden. Daar waar de band met hun Zooropa tour een nieuw element in een live show te proppen. Ja, want de band had een goed gevulde setlijst en nam de tijd voor andere elementen. Bono wierp zich op als redder van de wereld en belde tijdens de shows belangrijke mensen op. Politici van US tot UK met de vraag of het ook wat anders in de wereld kan. Of er geld is om de schuldenlast van derde wereldlanden kwijt te schelden om armoede en oorlogen tegen te gaan. Met 5,3 miljoen fans in 157 shows heb je zeker aandacht bij een groot publiek. Nu was de show in Dublin bijzonder door de broadcast voer de hele wereld. ..700 miljoen mensen keken hiernaar. Met een show vol technische snufjes en mobile telefoons! Ja dat kun je nu misschien niet zo meer voorstellen, maar dat stond in 1993 in de kinderschoenen op de rand van doorbraak!

Het werd een dilemma in de band want de zanger kreeg gehoor. Hij schoof op naar het politieke spectrum en The Edge werd als drager van de muzikale invulling van U2 in de schaduw gezet.

Inmiddels zijn we 30 jaar verder en U2 bestaat nog steeds. Deze mini cd kent de opening van de show met ZOO station om met de hit Mysterious Ways verder te gaan. Voor dit album is gekozen om voor het eerst officieel deze songs te releasen. De bootleg is er wel, maar nu officieel en gemixt zijn Trying To Throw Your Arms Around The World, Stay en Love is Blindness te horen.

We zijn benieuwd wanneer de rest van het album zal gaan verschijnen. Of dat er een vervolg komt met een nieuwe tour Zooropapa!

6 september 2024