De Amerikaanse singer/songwriter Tim Easton keert na het goed ontvangen You Don’t Really Know Me uit 2021 terug met een nieuw album. De afgelopen 25 jaar is hij een vaste waarde geworden binnen het Americana- en Rootsgenre en ook Find Your Way kunnen we prima als zodanig kenmerken.

Een echte verhalenverteller

De 50-jarige Easton werd geboren in New York maar groeide op in Akron, Ohio. Inderdaad, de plaats waar ook de Black Keys hun “homebase” hebben. Hij vertrok naar Europa en verdiende zijn kost als straatmuzikant in enkele Europese steden zoals Praag. Medio jaren ’90 keerde hij terug naar de VS en vormde de band de Haynes Boys. Na één album kozen de bandleden voor solocarrières en Easton bracht in 1998 zijn eigen debuutalbum Special 20 uit. Ooit aangemoedigd door John Prine heeft Easton zich in ruim twee decennia ontwikkelt tot een echte verhalenverteller. Los hiervan kan hij prachtig gitaar spelen en beschikt hij daarnaast ook nog eens oer ene hele fijne, wat doorleefd klinkende stem.

Soms ook ontroerend

Het album wordt geopend met de smaakvolle en ingetogen titelsong. Het nummer krijgt door de pedalsteel en de viool een wat melancholiek karakter door de vocale harmonieën met Jeanne Tolmie krijgt het nummer een bijzondere dynamiek. Vervolgens heeft ‘Everything You’re Afraid Of’, een nummer over het durven geloven in jezelf, een wat stevigere “bite” (“Let’s take all that pain and rage and useless hatred away, / Come on remove yourself from everything you’re afraid of”). Easton heeft de afgelopen decennia bewezen een echte troubadour te zijn en zich binnen diverse muziekstijlen thuis en comfortabel te voelen. Luister maar eens naar het Folk-getinte ‘Here For You’ en het met wat Country-invloeden doorspekte ‘Jacqueline’. Met ‘Little Brother’, een nummer dat het verhaal vertelt van hoe om te gaan met verslavingsproblematiek binnen het gezin, noemen we het meest ontroerende nummer.

Roots, Folk maar zeker ook Blues

Op Find Your Way pakt Easton ook terug naar de Blues. Zo is er het broeierige ‘Bangin’Drum (Inside My Heart), het uptempo ‘Dishwasher’s Blues’ en met ‘Arkansas Twisted Heart’ dringen we door in de moerassen van de zuidelijke staten van de VS. Easton vertelt mooie verhalen over universele thema’s en omlijst deze in mooie melodielijnen en arrangementen. Op dit album krijgt hij de hulp van de bevriende muzikanten zoals Geoff Hicks, Jeremy Holmes, Jeanne Tolmie, Ryland Moranz en Tyler Lieb. De laatste twee nummers zijn mooie luisterliedjes geworden die we allebei als liefdesliedjes kunnen kenmerken.. ‘What Will It Take?’ heeft een Folkachtig karakter en ‘By The End Of The Night’ werpt ons enkele decennia terug in de tijd. Find Your Way is niet verrassend maar Tim Easton levert wederom  een kwalitatief goede plaat af die meer dan voldoende variatie biedt om boeiend te blijven. Veel luisterplezier!

23 mei 2024