De band Thin Lizzy werd een classic rock act dat later in de tijd de waardering en succes kreeg. Het debuutalbum Vagabonds behoort tot een classic in de rock en 1976 werd een belangrijk haar voor de band. Het album Jailbreak verscheen met songs als de Thin Lizzy klassieker ‘The Boys are Back In Town’.

Maar het album van Phil Lynott werd een classic door de songs ‘Cowboy Song’, ‘Emerald’ en  “Warriors’. De band met Scott Gorham, Brian Robertson en Brian Downey wist de rock te mengen met een funky gitaartje in ‘Angel From The Coast’ en een saxofoon in ‘Running Back’

Het album verscheen begin van 1976 en aan het eind van dat jaar verscheen het Johnny the Fox album. Met ‘Johnny The Fox en Jimmy The Weed’, ‘Don’t Believe A Word’ en ‘Massacre’ wat het succes compleet.  Het dubbele gitaarwerk van de heren is een blauwdruk geworden in de rock muziek dat later ontstaat. Wanneer Robertson wegens handblessure moet afhaken is Gorham die de kar trekt voor het Bad Reputation album en worden stand in Mitch Ure (ja van Ultravox) en Gary Moore ingevlogen. Zij brengen later het klassieke live album Live & Dangerous met vooral songs van deze twee classic albums uit 1976.

Het geheel heeft met een deze box een verfrissende klankkleur gekregen waardoor het allemaal weer even tijdloos is. De winst van deze box zit vooral in de live versies waar de classic band centraal staat. De outtakes zijn leuk en BBC sessions zijn heerlijk naar te luisteren. Al zijn de songs ook te vinden in een mooie BBS sessions verzamelalbum te vinden.

4 oktober 2024