Het begon misschien wel met het album Folklore waarbij Swift een andere stijl van sound aannam. Haar kijk op de oude album en het idee dat een label met haar geld er vandoor ging bracht dat ze alle albums in no time opnieuw opneemt en met succes !
Inmiddels is ze een van de invloedrijkste mensen op aarde. Vreemd idee dat we haar in de oude tijd als popidool zagen en nu als volwassen muzikaal artiest met een stem des volks.
Daar gaat het hier om. Haar teksten die er toe doen. Daar waar zij als witte artiest gemakkelijk door de mainstream gaat en Beyonce nog steeds telkens moet opboksen omdat ze van zwarte afkomst is en dit dan ook als terugkerend thema kent.
Het zijn de twee sterkste vrouwen in Amerika van nu. Wanneer deze vrouwen hun krachten bundelen kunnen ze hun maatschappelijk kritische kijk in het witte huis, (of wordt het dan een zwart of gekleurd huis) zitting nemen. Het gevaar van Trump ligt niet in de politiek maar bij deze vrouwen.
Met de verhalen vol pijn in liefde en de wereld weet Swift met dit album haar persoonlijke kijk te laten shinen. Daar waar Folklore en Evermore al hun kracht hebben bewezen, is dit het derde album dat hierbij aansluit.
Het album kent een tintje van de synthpop dat op het recent album Midnights is ingeslagen. Zoals het ‘My Boy Only Breaks His Favorite Toys’ waarbij je gaat afvragen wat Trevis Kelce allemaal aan gort slaat.
Maar het gaat over Joe Alwyn waar Shift 6 jaar een relatie mee had. Dit vorig jaar beëindigde en dit album aan hem “opdraagt”. Het is als het ware de scheidingsplaat met song als ‘Down Bad’, ‘But Daddy I Love Him’ en het heerlijke ‘Guilty As Sin’.
Dat het niet meer gaat is helder en dat het tijd is voor een ander omdat ze succes kent en dit uitwerkt tot mega succes ligt hierbij ten grondslag.
Het is een album dat officieel 16 songs bevat, al krijg je de bonus met nog eens 15 songs erbij.
Muzikaal is het sterker dan het vorige album Met ‘So Long London’ em ‘Florida!’ met Florence + the Machine. Nee, Swift neemt Paramore mee als support act en zal gaan schitteren in de Arena op 4,5 en 6 juli a.s.