Muziek van Oostenrijkse bodem horen we niet vaak voorbij komen. Het Oostenrijkse echtpaar Gorge Altziebler en Heike Binder woont inmiddels bijna tien jaar in Amerika, is daar volledig ingeburgerd en bracht onlangs Ghost Ranch uit, een album dat in niets herinneringen oproept aan dat prachtige Alpenland.

 

Joshua Tree

Sinds het debuut By My Side uit 2003 bracht het duo, dat als Son Of The Velvet Rat door het leven gaat, al een aantal albums uit en bouwde het gestaag aan een toch wel indrukwekkende discografie. In 2016 verhuisden ze naar Joshua Tree, Californië, de plaats die de inspiratie vormde voor het memorabele en gelijknamige album van U2. Een jaar later brachten ze Dorado uit, een album dat de nodige aandacht kreeg én positieve kritieken. Iedereen die ooit in die omgeving is geweest weet dat het er ontzettend mooi is maar ook ongelofelijk heet. Een woestijn die een ongenaakbaar landschap vormt met door de warmte gevormde luchtspiegelingen. Die atmosfeer weet het duo over te brengen op hun nieuwste album Ghost Ranch.

 

Schorpioenen in de woestijn

‘Bewildering Black and White Moments Captured On Trail Cams’, waarschijnlijk één van de langste songtitels ooit, is de gedroomde opener. De mondharmonica, het orgel en de gedempte drums zorgen voor de juiste sfeer. Altziebler en Binder horen we haast fluisterend zingen en het spreekwoordelijke zweet breekt ons uit en zien we als het ware de schorpioenen door het zand kruipen. Het duo wordt op Ghost Town bijgestaan door enkele gerenommeerde gastmuzikanten zoals gitarist Marc Ribot die voor smaakvol gitaarwerk zorgt op het gevoelige duet ‘Are The Angels Pretty?’. Op het doorleefde en wat meer uptempo ‘Beautiful Day’ (toevallig ook een nummer van U2) horen we naast de iets te veel trillende stem van Altziebler ook nog een vocale bijdrage van Julie Holland.

 

Spaarzaam maar broeierig

Het over het algemeen spaarzame instrumentarium past perfect bij de sfeer die het duo wil creëren waarbij natuurlijk de Americana-invloeden als het ware voelbaar zijn. Het is broeierig en er is constant een bepaalde spanningsboog aanwezig. Luister maar eens naar ‘Rosary’, waar we Julie Holland nu op viool horen. Qua sound ligt Ghost Ranch dicht bij het geluid van Tom Waits en het zijn de verhalen en de stemmen die zorgen voor een indringende sfeer. Overigens zijn alle teksten mee te lezen in het bijgevoegde boekje. Het sobere en akoestische ‘The Golden Gate’, het Folkachtige ‘New Frontier’ en het wat psychedelische ‘Kindness Of The Moon’ kruipen als het ware onder je huid. ‘The Waterlily & The Dragonfly’ is doorspekt met melancholie en Country-invloeden en vormt een mooie opmaat naar de korte instrumentale afsluiter ‘Cicades’; een akoestische gitaar wordt omgeven door krekels en andere insecten in de nacht waarmee dit nieuwe zwoel en klam wordt afgesloten. Veel luisterplezier!

 

1 augustus 2024
In this post:
Translate »