Wij kennen hem natuurlijk als Sinkane, maar de Sudanese/Amerikaanse multi-instrumentalist heet oorspronkelijk Ahmed Abdullahi Gallab. De 41-jarige Gallab is al jaren woonachtig in New York en onlangs was daar zijn nieuwste album We Belong, een ode aan “zwarte muziek”.

Een hele fijne muzikale reis van herkenning

In Nederland is dit achtste album van de Amerikaan haast geruisloos gereleaset en heeft het relatief weinig aandacht gekregen. Onterecht, want We Belong is een ijzersterk album geworden, waar Sinkane inderdaad de creativiteit en inspiratie heeft gevonden om diverse muziekstijlen die vaak omschreven wordt als “Black Music”, met elkaar te combineren. In 2019 bracht hij zijn laatste album, Dépaysé, uit en daarna zou de wereld veranderen. Maar nu is hij dus terug met We Belong dat een hele fijne reis is met elementen uit de DISCO, Funk uit de jaren ’70, Reggae, Afrobeats en dat aangevuld met Afrikaanse invloeden uit Sudan.

Een andere benadering

We Belong opent met een heuse knaller; met de Electrofunk van ‘Come Together’ (“Africa, Our Fragmented Nations Have All But Shaped Our Place”) wordt de toon meteen gezet. Vervolgens is daar met ‘Another Day’, een nummer dat ons meeneemt naar de glorietijden van Stevie Wonder en een ongekend catchy refrein heeft. Hier wordt duidelijk dat Sinkane van We Belong geen soloproject heeft gemaakt maar nadrukkelijk de samenwerking opzoekt met andere artiesten. We horen naast Sinkane dan ook de stemmen van Bilal en STOUT op dit nummer en verderop het album komen we nog andere samenwerkingen tegen. Dat is één van de resultaten van de studie die hij tijdens Covid volgde en waarmee hij een Master in Composition haalde en deze nieuwe inzichten worden op We Belong vertaald door de vele samenwerkingen met andere muzikanten.

Een liefdesbrief en ode aan “Black Music”

En zo rijgt de Amerikaan de nummers aan elkaar en horen we verschillende muziekstijlen met elkaar versmelten. De Afrobeat van ‘Rise Above’ en ‘Invisible Distance’ (ft. Tru Osborne), de met Soul, Funk en Gospel doordrenkte titelsong worden weer afgewisseld met de Reggae Dub op ‘Home’ waar een gastrol voor Hollie Cook is weggelegd. krijgt die hommage aan zwarte muziek gaandeweg steeds meer vorm. ‘The Anthem’, met een hele soepele beat, is een fraai stukje Jazzfunk. Met ‘How Sweet Is Your Love’ noemen we absoluut één van de hoogtepunten en keren we definitief terug naar New York in de jaren ‘70. Terug naar de verlichte dansvloeren en glitterballen is dit een hele vette knipoog naar de DISCO uit die tijd. Verder is er nog het op Afrobeat deinende ‘Liming’ dat wat rustiger is en voor de nodige balans zorgt. Sinkane omschrijft dit nieuwe album We Belong als een liefdesbrief aan “Black Music”. Wij kunnen niet anders dan dit beamen. We Belong is een ongelofelijk sterke plaat geworden die verbindend werkt. En dat kunnen we in de huidige maatschappij goed gebruiken. Veel luisterplezier!

25 mei 2024