Wanneer de Amerikaanse Sharon van Etten haar eerste albums bracht, was de jonge singer-songwriter nog een dertien in dozijn act. Het veranderde al snel toen ze de overstap maakte naar het Jagjaguwar label die haar unieke wijze van songwriter de ruimte gaf.

Met ‘Tramp’ maakt ze een enorme stap. Niet onbelangrijk is haar producer Aaron Dessner (ook Taylor Swift) van The National. Hierdoor kreeg van Etten meer ruimte en ontdekte ze waar haar kracht lag en wat opgevuld diende te worden door derden, de bijlage met hun invulling; The Attachment Theory’s

Nu zijn we ruim tien jaar verder en is er een album met band en weet ze haar eigen sound te presenteren. Inmiddels is ze als actrice bekend van de Netflix serie The OA en speelde ze onlangs nog in How It Ends.
Wanneer in 2020 Fountains of Wayne hun eerbetoon aan hun verloren bassist Adam Schlesinger als reünie live optrad, werd Sharon van Etten geëerd omdat ze de overleden Adam in de band verving.

Het nieuwe album begint met het Who Wants To ‘Live Forever’ (geen Queen cover) en ‘Afterlife’. Songs waarbij ze stilstaat bij de overledenen en realiseert zich dat ze in de leeftijd is dat ook mensen om haar heen wegvallen.
De drama dat ze in de songs brengt is overtuigend en gemeend. Ze weet het elektronisch geluid van Remind Me Tomorrow op dit album te mengen met  een volledig indie band sound. Het brengt moderne pop en classic indie bij elkaar. ‘Idiot Box’ en ‘Trouble’ geven dit prachtig weer waardoor je zou kunnen zeggen dat van Etten met dit album een vernieuwing in popmuziek doorvoert. Het ligt dicht bij de sound van The National al kent het hier een eigen karakter. Met ‘Indio’, ‘Somethin Ain’t Right’ en ‘I Can’t Imagine’ weet ze het even luchtig te houden. Pakkende pop dat het zeker goed gaat doen op de festivals. Terwijl ze het album in een overdenking van het begin weer sluit. ‘I Want You Here’ geeft een dramatisch verlies en verlangen weer.

Het album van Sharon van Etten mag er dan ook weer zijn! Zeker de moeite waard en het is fijn dat je een jaar kunt genieten van een van de albums van het jaar!

8 februari 2025
In this post:
Translate »