Onlangs was daar het zesde album van de uit Philadelphia afkomstige singer/songwriter Scott McClatchy. De Amerikaan laat zich ook op dit album weer inspireren door namen als Springsteen en Mellencamp en samen met zijn band neemt hij ons op  One Time One Night In America weer mee in een blend van Americana, Rock en Folk.

The Mercy Hang

In het verleden werkte hij al met grote namen als Steve Earle en Little Steven en op dit nieuwe album horen we uiteraard geen grote muzikale verschuiving want ook McClatchy ademt als het ware Americana en aanverwante genres. Resultaat zijn dertien tracks waarvan hij er elf zelf schreef en dit aanvult met zijn bewerking van de ‘Gunslinger’ (John Fogerty) en de titelsong die geschreven is door Los Lobos. En net zoals bij zijn vorige album Six Of One uit 2020 wordt hij weer bijgestaan door zijn band The Mercy Hang en enkele gastmuzikanten.

Politiek kleur bekennen?

Het eerste deel van One Time One Night In America kenmerkt zich door uptempo Roots/Americana georiënteerde nummers als ‘This Land Is Our Land’, de Countryrock-achtige titelsong en ‘Don’t Tell Mom’.  Na dit begin omarmt McClatchy zijn rol als verhalenverteller nadrukkelijk op het wat rustiger ‘Ian’s Question’ en ‘Back To The Love Again’ waar de doorleefde, karaktervolle stem van de Amerikaan misschien wel het beste tot uiting komt. ‘Cathedral’, ook zo’n ingetogen nummer, wordt mede door de stemmige backing vocals van Nita Slater en een stemmige fiddle één van de betere nummers van het album. ‘Burn It All Down’ is erg actueel als we McClatchy “Make America Great Again and Put Jesus Back On The Cross” horen zingen en het personage terug kijkt naar vervlogen tijden en misschien zelfs wel politiek kleur bekent.

Hij blijft zijn stijl trouw

Daarna gaat het tempo met nummers als ‘Bad Things Happen’ en de fijne rocker ‘Gunslinger’ weer omhoog. McClatchy is niet de allerbeste zanger maar zijn wat doorleefde stem past prima bij dit genre en zijn vaste band zorgt voor het muzikale fundament.  Bij ‘A Little Irish Grace’ worden inderdaad wat Ierse invloeden verwerkt, ‘Jesus & Judas’ zal het door het “handclapping” live goed doen en bij de melancholische afsluiter ‘Father’s Lullaby’ klinkt hij een beetje als Waits. One Time One Night In America is geen baanbrekend album maar McClatchy bewijst wederom dat hij een toegewijd singer/songwriter binnen het Americana-genre is en samen met zijn band klopt het eindresultaat. Veel luisterplezier!

23 september 2024