Scorpions – Rock Believer

Een van de grootste muzikale exportproducten van de Duitsland is de band Scorpions. Niet te verwarren met The Scorpions, die in de jaren 60 als Engelse acts hits scoorden. We kennen deze band vooral van de ballads ‘Still Loving You’ en ‘Wind of Change’. Toch is deze Duitse rockband wereld beroemd door de albums hiervoor als het Virgin Killer, Taken By Force en hun live album Tokyo Tapes. Deze albums kennen inmiddels een nieuwe deluxe versie.

Mickey Dee

Het is alweer 7 jaar geleden dat het album Return To Forever verscheen. Het album was een doorstart nadat met hun afscheidstour had afgesloten. Met drummer James Kottak had de band een explosieve drummer die mee ging in de rocksound. Inmiddels is deze kruk bezet door Motorhead drummer Micky Dee, die zelf in 2016 aankondigde dat hij de nieuwe drummer werd.Het heeft wel invloed op de sound van de band en dit album, wat na zoveel jaar het eerste ‘Scorpions’ album voor Micky Dee is. De drummer is vooral strak en rechttoe rechtaan. Gelukkig weten Rudolf Schenker en Matthias Jabs  de gitaarriffjes nog lekker te spelen.

Stevig maar ook muzikaal

Met de openers  ‘Gas in the Tank’, ‘Roots in My Boots’ en Knock ‘em Dead’ doen de songs en lyrics wat agressief aan en missen we de souplesse van vanouds. Het logge intro van het titelstuk krijgt de lucht wanneer Klaus Meine gaat zingen en wordt het album alleen maar beter. ‘Shining of the Soul’, het wat spannender ‘Seventh Son’ met gepande gitaren (links en rechts) en de net niet afgemaakte vierkwartsmaat riff intro van ‘Hot and Cold’ is geestig gevonden. Daarna volgen wat voor de hand liggende rock songs om uiteindelijk tot het herkenbare ballad geluid van ‘When You Know’ te komen.

Het is het laaste nummer maar de deluxe versie gaat verder met lekkere rocksongs zoals het ‘Shoot For Your Heart’ en ‘When Tomorrow Comes’.  Het is dan ook de moeite waard om de lange versie van het album aan te schaffen, want het is zeker de moeite waard.

25 februari 2022