Het tweede album van de getalenteerde Canadees-Japanse singer/songwriter Saya Gray heeft de titel SAYA meegekregen. Gebeiteld in hoofdletters levert Saya een veelzijdig album af waarin ze haar ongekende creativiteit etaleert en zich muzikaal niet in één genre laat kaderen.
Eigenzinnig
We maakten in 2022 kennis met Saya Gray toen het 19 Masters album uitkwam. Het was een demo/concept-achtig album met een aantal nummers die soms wat fragmentarisch aanvoelden. Vervolgens waren er twee EP’s maar met dit nieuwe album zet ze een hele grote stap naar een sterrenstatus in de hedendaagse popmuziek. Ze combineert een scala aan genres op een eigenzinnige wijze en daarmee dringt zich een klein beetje de vergelijking met een artiest als Billie Eilish op. De singer/songwriter én multi-instrumentaliste neemt ons aan de hand mee en laveert ons als een ervaren koorddanseres langs een palet van muziekstijlen. We horen R&B, Soul, Indierock en Folk voorbijkomen maar evengoed voegt ze elektronische samples toe om dan ineens een Spaanse gitaar uit de hoed te toveren. Dit tweede album wordt uitgebracht op het Dirty Hit-label, niet toevallig ook de thuisbasis van andere aansprekende namen zoals Beabadoobee, The Japanese House en natuurlijk The 1975.
Ongekende muzikale creativiteit
Ze opent wat dat betreft in stijl met “.. THUS IS WHY ( I DON’T SPRING 4 LOVE )” waarbij ze Electropop met Country combineert en met enkele muzikale decoraties toevoegt. Vervolgens maken we voor ons gevoel een tijdreis want ineens horen we haar met fingerpickin’ gitaarspel op “SHELL ( OF A MAN )” en doen de Country-invloeden hun intrede. Naast het songwriting zijn ook de teksten aansprekend en zo horen we haar “Speak Now Or Forever Hold Your Peace / Simple Gossip Keeps The Young Mind At Ease / I Know Your Kind, I Know The Webs That You Weave” zingen. Het openingsdrieluik wordt gecompleteerd met het atmosferische ‘Line Back 22’ waar we zelfs een verdwaalde harp tussen de R&B-achtige beat horen. Gaandeweg wordt er nog een geordende kakafonie van samples toegevoegd. Zo worden we door haar muzikale vermogen overrompelt en laten we onszelf onderdompelen en die vijver van creativiteit.
Een nieuwe ster
Zo is dit nieuwe album niet alleen een hernieuwde kennismaking maar veel meer een verdieping in de songwritingkunsten van Saya Gray. ‘PUDDLE (OF ME)’ is een potentiële hit-in-de-dop en het intieme Folkachtige ‘HOW LONG CAN YOU KEEP UP A LIE?’, dat vol hartzeer zit, vormt dan weer een ideaal tegengewicht. Halverwege is er nog een intermezzo waar we enkele gesproken zinnetjes horen maar ook op het tweede deel strooit de Canadees-Japanse met geniale liedjes. Op ’10 WAYS (TO LOSE A CROWN)’ toont ze haar vocale kwaliteiten nog maar eens, inclusief een hoge kopstem, en met ‘H.B.W’ trakteert ze ons op een blend van Folk en Triphop. Saya kiest op SAYA absoluut niet voor de makkelijke weg en alle tracks vertellen hun eigen verhaal en vormen een schakel in dit hoogstaande muzikale lint. Richting het einde is er nog het complexe ‘EXHAUST THE TOPIC’, dat mede door de pedalsteel een wat psychedelisch tintje krijgt voordat ze met het ogenschijnlijk lichtvoetige ‘LIE DOWN’ eindigt. Maar ook dit nummer kent een diepere laag als we haar “If I Lie Down In This Life, Would You Mention Me? / Would You Mention Me To Your Family?” horen zingen. SAYA is een eigenzinnige plaat van één van de nieuwe sterren binnen de popmuziek en absoluut een plaat voor de jaarlijstjes van dit nog prille muziekjaar. Veel luisterplezier!
