SaxonCarpe Diem

Saxon. Deze Britse heavy metal band die zich mag meten met Iron Maiden. Met het nieuwe album Carpe Diem keert de band terug naar de tijd dat de hoezen nog mooi en herkenbaar waren. De tijd van Power and Glory en Crusaders.

Het is niet alleen de hoes maar Biff Buford en Paul Quinn zijn met Nigel Glockler en Nibbs Carter terug. Het is de bezetting van de glorietijden en het commercieel succes van het album Innocence is No Excuse. Toch was dit voor de die-hard Saxon fans het moment om af te haken. De bandwisselingen gaf geen verbetering maar werd een instabiele factor (net als bij Iron Maiden) .

Terug naar de glorietijd

Toch wisten de heren van Saxon de heavy metal niet de rug toe te keren en kwamen sterk terug. Maar tijden veranderen en dat maakte de band weer wankelig. Het recente cover album Inspirations gaf de band weer nieuw input. Wanneer we de ‘Age of Steam’ horen, is er een knipoog naar Judas Priest. Met Andy Sneap als producer van o.a. Judas Priest is het ook niet helemaal verwonderlijk. ‘The Pilgrimage’ is meer de good old Saxon sound dat weer tot de betere songs van de band behoord. De uptempo songs ‘Dambusters’, ‘Super Nova’ en sterke ‘Remember The Fallen’ zijn weer heerlijke Saxon songs.
Met het slepende nummer ‘Lady in Gray’ komt het Saxon tot en van de hoogtepunten van het album. Hiermee gaat de band iets dieper de compositie in dan de snelle songs.

Pluk de dag

Het album Carpe Diem is dan hopelijk een terugkeer van de band op het grote podium. De shows van toen zullen niet terug keren, maar dat deze rockveteranen live weer te aanschouwen is heerlijk en een must voor de nieuwe generatie om te zien.
Graspop Metal Meeting te Dessel is in deze tour het dichtbij zijnde.

5 februari 2022