Veertien jaar geleden was daar ineens Raising Sand; een album waarop de koningin van de The Bluegrass Alison Krauss en de oude rocker en Led Zeppelin’s ex-frontman Robert Plant elkaar vonden en op hun eigen manier bestaande songs omtoverden tot broeierige Folkversies.Het leverde hun toen 6 Grammy’s op waaronder die van beste album van het jaar. En nu is daar toch met Raise The Roof die opvolger waarop wel gehoopt werd maar die eigenlijk niet meer verwacht werd. Wat meteen duidelijk wordt is dat de chemie tussen de beide muzikale grootheden na al die jaren nog steeds niet verstomd is. Het debuutalbum Rasing Sand van dit gelegenheidsduo grossierde in prijzen, iets wat Mrs. Krauss niet onbekend is want ze harkte in haar solocarrière al 27 Grammy’s bij elkaar. De afgelopen jaren zijn beiden hun eigen weg gegaan al was er nog even de flirt met producer Daniel Lanois maar he kwam niet tot een plaat. Het horen van Calexico’s ‘Quattro’ (World Drifts In) was voor Alison de trigger; “the moment I knew we’d make another album” vertelde ze in een interview.

Topproducer T Bone Burnett staat weer aan de knoppen

Ook nu werd de hulp van producer T Bone Burnett ingeroepen die ondanks het feit dat de gekozen nummers vaak decennia oud en daarmee zeer gedateerd zijn er toch een eigentijdse en glasheldere productie van weet te maken. Voeg daar nog eens een lijst van gerenommeerde sessiemuzikanten zoals drummer Jay Bellerose en gitaristen gitaristen Marc Ribot en David Hidalgo aan toe en de ingrediënten voor een waardige opvolger zijn volop aanwezig. De stemmen van Plant en Krauss hebben samen een ongekende magie ondanks het feit dat de stem van Plant natuurlijk rafelig en rauw is terwijl die van Alison kristalhelder. Krauss en Plant maken als het ware een natuurlijke verdeling in nummers wie waar op de voorgrond treedt; ‘Go Your Way’ (Anne Briggs) is misschien nog niet zo bijzonder maar bij de broeierige uitvoering van ‘You Led Me To The Wrong’ neemt Plant ons mee naar de woestijnlandschappen van Arizona.

Krauss en Plant excelleren vocaal

Zoals gezegd zijn er ook voldoende nummers waarop Alison het initiatief heeft en waar Plant als het ware de ondersteuning vormt. ‘The Price Of Love’, oorspronkelijk een bescheiden hit van de Everly Brothers, wordt door het duo omgetoverd tot een mysterieus klinkend nummer dat in een totaal ander arrangement gegoten wordt. Ook ‘Trouble With My Lover’ (Allen Toussaint) wordt door het duo totaal eigen gemaakt en we wanen ons in een slecht verlichte bar in New Orleans. Maar het zijn toch de nummers waar beide grootheden vocaal excelleren die het album tot grote hoogte stuwen. Wat dat betreft is opener ‘Quattro’ (World Drifts In) richtinggevend waarbij de wat duistere percussie de plaats van de oorspronkelijke blazers inneemt. Hun versie van de countryrockers ‘Can’t Let Go’ en ‘Somebody Was Watching Over Me’ zijn wat donker en sfeerbepalend en vormen een mooi contrast met Merle Haggards ‘Going To The Lonely’ dat teder en haast breekbaar wordt neergezet. Op Raise The Roof vinden we één track terug die door Plant en Krauss zelf zijn geschreven; ‘High And Lonesome’ blijft tot de laatste noot spannend, mede door het samenspel van de band en het gelegenheidsduo.

Filmisch karakter en spanningsboog is altijd aanwezig

Het is Alison Krauss en Robert Plant wederom gelukt om een fantastisch album te maken van grotendeels wat minder bekende Folk- en Countrynummers. De stemmen kleuren prachtig samen en mooie gedempte gitaren en de soms wat bijzondere percussie zorgen voor een mysterieus en soms filmisch karakter waarbij de spanningsboog altijd aanwezig is. Naast de reguliere uitgave is er ook nog een “deluxe” versie met twee extra tracks. November is de maand van de prachtreleases met ABBA, Sting en Adèle maar Raise The Roof verdient misschien wel titel van beste album van het jaar. Veel luisterplezier.



 

22 november 2021
In this post:
Translate »