Het is helemaal geen schande als er geen belletjes gaan rammelen bij het noemen van de naam R.R. Williams. Unremarkable Lives is dan ook het debuutalbum van deze uit Tulsa afkomstige singer/songwriter die al wel de nodige vlieguren in de muziek achter de rug heeft.

Een nieuwe verhalenverteller

R.R. staat voor de naam van zijn vader Reginald Roy  want zelf luistert de Amerikaan naar de naam Michael Williams. Geboren en getogen in Tulsa, één van die plaatsen die kleur geeft aan de legendarische Route 66 van Chicago naar Los Angeles. Hij maakte deel uit van diverse punkbands en was bassist bij John Moreland, absoluut geen onbekende. Op dit album is Moreland een beetje de regisseur want hij neemt een deel van de productie voor zijn rekening maar we horen hem ook op een aantal nummers voorbij komen. Op dit debuut voel je dat Michaels nog wat zoekende is en we horen dan ook fraaie ingetogen Folk/Countryachtige songs afgewisseld met wat steviger werk waarbij de Amerikaan zich ontpopt als een echte verhalenverteller. Daarnaast heeft zijn stem dat juiste ruwe randje dat hem geloofwaardig maakt.

Zelfde thematiek van ‘My Hometown’

De negen tracks tikken een kleine 34 minuten speeltijd aan en centraal is er met het akoestische ‘Shorefronts’ één van de hoogtepunten als hij vertelt over dat hij een vreemde is geworden in de plaats waar hij geboren is. We horen hem “All the storefronts have emptied and they got new names on old streets/ Brittle asphalt deteriorates under my feet the landscape is changing/ Faded sign tells me Christ is King that he paid for my penance on Calvary” zingen en het doet me qua thema denken aan ‘My Hometown’ van Bruce Springsteen. Door de haren heen verander de plaats waar je ooit bent opgegroeid. Nummers als ‘Photographs’, het ingetogen ‘The Chase’, het gevoelige ‘The Ghost’ met subtiel toetsenwerk en ‘Slowly Sinking’ met een fijne mondharmonica zijn fraai vormgegeven en hebben allemaal hun eigen lading.

Levenslessen….

Dat ingetogen singer/songwriter werk lardeert Williams dan weer met steviger werk zoals de Heartland rocker en opener ‘Tightrope’, ‘Last In Line’ is een fijne Americanatrack met een bodem van “Rock” en bij albumafsluiter en titelsong ‘Unremarkable Lives’ deelt Williams nog maar eens wat levenslessen met ons. ‘Tulsa’, één van die tracks waar Moreland een bijdrage op gitaar levert, is wat rijker georkestreerd maar het eindresultaat blijft echt subtiel waardoor de meegegeven lading effectief is. Unremarkable Lives wordt bij elke luisterbeurt mooier en hij weet onderwerpen als ouder worden, maatschappelijke veranderingen en de liefde met zijn teksten mooi te omschrijven. Tussen al die releases binnen dit “Americana-genre” is dit een verdienstelijk debuutalbum dat wel wat extra aandacht verdient. Veel luisterplezier!

23 augustus 2024