Palace – Shoals

De vier vrienden van de Londense formatie Palace zijn na een afwezigheid van 3 jaar terug. Na het debuut So Long Forever uit 2016 en Life After 2019 is de populaire Britse formatie terug aan het muziekfront met Shoals dat qua sound iets afwijkt van de sound waar ze tot op heden zo succesvol mee zijn.

De “dood” als onderwerp

De band uit Londen bestaat uit vier vrienden; naast frontman Leo Wyndham bestaat Palace uit Rupert Turner, Will Dorey en Matt Hodges. De vorige albums kenmerken zich door de wat melancholieke sound, iets wat niet vreemd is als “de dood” een vaak terugkerend onderwerp is. De eerste drie tracks op dit album zorgen als het ware steeds de volgende trap naar dat ongrijpbare; Shoals opent met het zeer ingetogen ‘Never Said It Was Easy’; het haast laid-back achtige nummer heeft wat pianoaanslagen als basis maar vooral is het die stem van zanger/gitarist Leo Wyndham met zo nu en dan dat rafelige die de onzekerheid waar deze plaat naar toe gaat oproept. Vervolgens is daar het pakkende ‘Shame On You’ dat zo nu en dan doet terugdenken aan de sound van Coldplay in hun beginperiode en daarna drukt de band het gaspedaal verder in bij ‘Fade’; het nummer waarbij de synths voor het eerst haast voelbaar zijn.

Synths en elektronica iets meer op de voorgrond

De band is sinds hun debuut So Long Forever niet van samenstelling gewijzigd dus de nuances die we in de sound op dit derde album aantreffen kunnen we echt als een ontwikkeling van de band zien. Het gebruik van synths en de toevoeging van iets meer elektronica waardoor nummers soms wat “grootser” klinken is de belangrijkste constatering en daarnaast moeten we concluderen dat het wat melancholieke karakter behouden is gebleven. Het ijzersterke ‘Gravity’ is hier goed voorbeeld van. Natuurlijk is de karakteristieke en aangename stem van zanger/gitarist Leo Wyndham een belangrijk gegeven want het geeft de band nogal wat mogelijkheden; soms wat rafelig maar op een nummer als ‘Give Me The Rain’ klinkt zijn stem helder en laat hij horen een groot bereik te hebben.

Gevoel van herkenning

Zoals gezegd moeten we Shoals niet als een muzikale aardverschuiving zien want nummers als ‘Killer Whale’ en ‘Friends Forever’ klinken vertrouwd door de uitgerekte melodielijnen. De eerder uitgekomen single ‘Lover (Don’t Let Me Down)’ klinkt verfrissend maar dat de band inmiddels volwassen is en durf heeft blijkt uit het wat sinister en dramatisch klinkende ‘Salt’ met mooie harmonieën dat op een haast natuurlijk wijze overvloeit in de titelsong. Zo voelt Shoals vaak als een herkenning maar net zo vaak ontdek je nieuwe elementen waardoor de twaalf nummers zorgen dat dit derde album een wel erg fijne luisterervaring is. Bij de rustige afsluiter ‘Where Sky Becomes Sea’ komt alles nog een keer samen; een fraaie melodielijn, de met emotie doordrenkte stem van Wyndham, mooie harmonieën, samengepakte instrumenten en natuurlijk een fraaie tekst “(Will we just be sweet memories? / When all these lines / Have ushered the drops of my crying / When it’s all said and done and we’re rivers that run / Will we be together beyond?)”. Shoals is absoluut een sterk derde popalbum van deze populaire Britse band en we kijken uit naar de komende concerten. Veel luisterplezier.

7 februari 2022