Nick Mulvey – New Mythology

We hebben er vijf jaar op moeten wachten maar eindelijk is daar dat nieuwe album van de Britse singer/songwriter Nick Mulvey. Ook nu vormen mooie melodieën en pakkende teksten de basis voor de dertien songs New Mythology

Vertellende teksten

Nadat de Brit in 2011 Portico Quartet verliet om aan zijn solocarrière te werken zou het nog twee jaar duren voor zijn indrukwekkende debuut First Mind het daglicht zou zien. Maar evengoed maakte dat album een onuitwisbare indruk en was ‘Cucurucu’ de single die voor de doorbraak zorgde. In 2017 was daar met Wake Up Now het vervolg en nu is daar dat derde album waar zo lang naar uitgekeken werd. En al heel snel wordt op New Mythology duidelijk dat de Britse singer/songwriter nog steeds hele mooie popliedjes maakt die door zijn stem en zijn akoestische gitaar worden gedragen.  Voeg daarbij zijn kunde om mooie, vertellende teksten te schrijven over wat ons tegenwoordig allemaal bezig houdt en je krijgt een meer dan onderhoudende plaat als eindresultaat.

Diversiteit

Na twee minuten naar Mulvey op akoestische gitaar te luisteren op opener ‘A Prayer Of My Own’ zijn daar dan ineens bas, drums en wat synths die het nummer wat vaart geven. De toon is daarmee gezet, ook qua onderwerpen als we hem “And I do it for my own, my little boy my little girl, and we do it for our home, if we do it for the world” horen zingen. Het gemixte kinderstemmetje doet de rest. Vervolgens houdt hij onze aandacht vast met sfeervolle, melodieuze nummers als ‘Star Nation’, het poppy ‘Brother To You’ en het aangenaam upbeat klinkende ‘Causes’. Want de kracht van New Mythology ligt in de diversiteit en de diverse “vibes” die Mulvey wederom weet de creëren waarbij hij opnieuw zo nu en dan wat Afrikaanse invloeden in zijn muziek weet te verweven.  Want naast de al genoemde tracks en ‘Mona’ zijn er ook prachtige, ingetogen nummers terug te vinden. ‘The Gift’, ‘Shores of Mona’ en het prachtige ‘Mecca’ zijn hele mooie, folkachtige luisterliedjes waarbij naast het muzikale aspect ook het beste van de tekstschrijver Mulvey boven komt drijven.

Akoestische versies

Met ‘Interbeing Part 1’ is er een korte interlude en op het einde is daar ‘Being Again’ (Love You Just The Same) in een wat meer akoestische versie dan op de EP uit 2020. Ook de afsluiter is een akoestisch nummer; een mooie en ingetogen versie van ‘Star Nation’ waarbij Mulvey zich op de akoestische gitaar begeleidt. Moeilijk om een favoriet aan wijzen want elke versie heeft zijn eigen karakter. Bij het album is een mooi boekje bijgevoegd met alle teksten waardoor de overpeinzingen van deze sympathieke Brit nog eens nagelezen kunnen worden. Een meer dan geslaagd album met liedjes die ons allemaal kunnen raken. Veel luisterplezier.

15 juni 2022