Onlangs was daar dan eindelijk het toch wel langverwachte debuut van Memorials, het muzikale samenwerkingsproject van Verity Susman en Matthew Simms.

Al vijftien jaar samenwerken

Het project rondom de Britse singer/songwriter en multi-instrumentaliste Verity Susman en evenals uit Groot Brittannië afkomstige gitarist Matthew Simms krijgt met Memorials eindelijk definitief vorm. Verity (Electrelane) en Simms (Wire) kwamen elkaar de afgelopen jaren vaak tegen en binnen verschillende samenstellingen en projecten bundelden ze hun muzikale creativiteit en kracht.  Dit muzikale project heet Memorials en met dit debuutalbum komt een kleine 15 jaar van muzikale ervaring en samenwerking in verschillende verbanden samen.

Psychedelische element

Met de wat zenuwachtige opener ‘Acceptable Experience’ wordt meteen het creatieve proces van dit duo weergegeven. Een basloopje neemt je de eerste veertig seconden aan de hand waarna er een orgel klinkend uit de jaren ’60 invalt. De stem van Verity is mooi helder al wordt er soms ook hier aan knoppen gedraaid. Dat vintage gevoel wordt bij het sterke ‘Lamplighter’ verder uitgebouwd terwijl bij ‘Cut It Like A Diamond’ het psychedelische element boven komt drijven. Het orgeltje is er nog steeds maar er is ook ruimte voor eclectische gitaren, strak drumwerk en bovenal is daar Verity als verbindende factor. Het eerste deel wordt afgesloten met ‘Name Me’ dat als een Folkachtige ballad met een akoestische gitaar en een breekbaar klinkende Verity klinkt maar halverwege transformeert naar een Krautrock-achtige tracks met een diversiteit aan klanken en tonen.

Fire label

De titeltrack staat halverwege Memorial Waterslide II geposteerd en dit instrumentale nummer vormt een soort van breekpunt. Met volop elementen van experimentele jazz is dit wel een track voor de wat gevorderde luisteraar want soms lijkt het als een onsamenhangende kakafonie van geluid. Dat dit debuut op het Fire-label wordt uitgebracht is niet zo vreemd want in deze stal met artiesten als Jane Weaver en bijvoorbeeld Vanishing Twin en waar experimentele elementen eerder regel dan uitzondering zijn voelt een duo als Memorials zich thuis. ‘Book Stall’ is wat dromerig maar kent ook weer bijzonder drumwerk dat soms uit de maat lijkt te lopen en ook ‘False Landing’ kent zo nu en elementen die als experimentele jazz klinken waardoor het lastig is om een label op dit album te plakken.

De (experimentele) muzikaliteit wint

Dat Simms en Verity zich niet laten leiden door vastomlijnde patronen is wel duidelijk en al hun muzikale ervaring wordt dan ook benut. Ook richting het einde zijn er nog wat verrassingen zoals het sereen klinkende en amper twee minuten durende ‘Horse Head Pencil’ waar we Simms ineens een soort van “spoken Lyric” horen zingen. Bij ‘I Have Been Alive’ wordt die dromerige sfeer doorgetrokken waarbij pas richting het einde er wat tekst gezonden wordt en hiermee noemen we misschien wel het meest evenwichtige nummer van Memorial Waterslides. Met het wat ambient-achtige ‘The Politics Of Whatever’ komt dit debuutalbum tot een einde. Een album dat soms de wenkbrauwen doet fronsen maar waarbij vooral de creativiteit en de vrije muzikale geest het wint. Veel luisterplezier!

20 oktober 2024