Let ‘Em All Talk is de titel van het nieuwe album van de in Oslo woonachtige Amerikaanse singer/songwriter en muzikant Luke Elliot.
Lastig te plaatsen
Hij is niet de eerste en zal ook niet de laatste zijn die verliefd werd op Noorwegen. De oorspronkelijk uit New Jersey afkomstige Elliot is in 2014 voor opnames van het album Dressed For The Occasion in Oslo en eigenlijk neemt hij daar de beslissing om zich daar te vestigen en te werken aan zijn carrière. Dat doet hij in zijn geheel niet onverdienstelijk want Let ‘Em All Talk is inmiddels zijn derde album maar daarnaast heeft hij ook als acteur zijn weg gevonden naar het Noorse publiek. Let ‘Em All Talk is een album dat we niet zomaar onder één noemer kunnen betitelen of in een hokje van het muzikale spectrum kunnen plaatsen. Het is soms theatraal, dan weer wat bombastisch, meeslepend, emotioneel maar vooral interessant en enerverend. De titeltrack en opener is dan ook een prima graadmeter; de diepe stem van Elliot, de gelaagdheid van het nummer en de subtiele Americana-invloeden zorgen dat Elliot meteen onze volledige aandacht heeft.
Dramatiek
Het album kent één cover, en met ‘I Who Have Nothing’ is dat niet de minste. Ben E. King bracht het uit maar waarschijnlijk spreken de interpretaties van Tom Jones en Shirley Bassey meer tot de verbeelding. Elliot pakt groots uit en doet een geslaagde poging om de grandeur ook in zijn versie tot uiting te laten komen. Elliot heeft een authentieke, donkere stem waarbij de vergelijking met de muziek van The Walker Brothers op de loer ligt. Luister maar eens naar de ballad ‘It Won’t Hurt (But It Sure hurts Now)’; ongelofelijk eigentijds maar het klinkt ook geloofwaardig als we zeggen dat het om een B-kantje van een single van The Walker Brothers is dat we nog niet eerder ontdekten. Meest opvallende nummer is William Tell; het is dramatisch en eposachtig en in combinatie met de blazers krijgt het nummer een filmisch karakter mee.
Een eigen authentiek geluid
Zo is Lem ‘Em All Talk veel van alles maar de 38-jarige Elliot komt er mee weg. Sterker nog, hij heeft een formule gevonden die werkt en bij hem past. ‘What It Is’ krijgt door het koortje een krachtige dynamiek mee en op het prachtige en ingetogen ‘Someday My Man Is Gonna Come’ is alles precies in balans. De afsluiter is een oudje want Elliot schreef dit nummer al een kleine dertien jaar geleden. Blijkbaar vond de Amerikaan dat dit nieuwe album het juiste momentum vormde om het wat melancholieke nummer met subtiele strijkers toe te voegen. Dompel je onder in dit album en al het moois wat Elliot ons te bieden heeft. Bij het album is een fraai boekje bijgevoegd met nog wat inner notes en alle teksten. Veel luisterplezier!