Lucky Blue – Dog Days

Dog Days is de titel van het debuutalbum van de Rotterdamse Indierockband Lucky Blue; de al eerder uitgebrachte EP van Zanger-gitarist Marcus de Jonge, gitarist Jim Jansen, drummer Damian Kreukniet en bassist Teun Wijtman was eerder al goed ontvangen maar nu is daar toch dat gekoesterde volwaardige debuutalbum.

Lachen springen en huilen

In een persbericht lezen we dat de vier vrienden uit Rotterdam willen dat je met hun muziek lacht, springt en huilt en vooral je emoties niet verbergt. Na het beluisteren van de twaalf nummers op dit debuut kun je als luisteraar de balans opmaken en oordelen of de band in zijn missie geslaagd is. Nou, met opener ‘Let You In’ spat in ieder geval de energie uit je speakers en de tempowisselingen zorgen dat je alert bent op wat verder gaat komen. Wat volgt is een soort van muzikale verkenning want de band verrast telkens weer. Zo is er het vrolijke ‘Daydreaming’, het springerige ‘Cigarette Daycare’ dat het live waarschijnlijk fantastisch doet maar vaak beweegt Lucky Blue zich binnen het indierockgenre met nummers als ‘Slow Down’ en het swingende ‘Without You’.

Zoektocht

Met het langzame ‘Great Escape’ vinden we misschien wel het haakje naar de muziek van Lou Reed, één van de inspiratiebronnen. Dat de band niet onopgemerkt is gebleven blijkt ook wel dat ze bij 3FM in de Live Box stonden en ook tijdens de Popronde maakten de vier mannen indruk. Verrassend is het met blazers omvloeide ‘Maybe She Knows’ en de afsluitende pianoballad ‘Remember Me’ die gaandeweg wordt uitgebouwd tot een heuse meezinger. Dog Days is een album waarop duidelijk wordt dat de band nog zoekende is naar hun echte identiteit en de muzikale richting die het beste bij ze past. Het talent is aanwezig, het album klinkt On-Nederlands en we kijken nu al rijkhalzend uit naar een opvolger. Veel luisterplezier.

22 mei 2022