Liam Gallagher – C’mon You Know

Het “enfant-terrible” van de Britpop Liam Gallagher is terug met zijn derde soloalbum; C’mon You Know is de ideale plaat om de komende maanden zijn fans weer mee te begroeten.

Sterrenstatus

De hele wereld hoopt natuurlijk nog steeds dat Liam en Noel Gallagher hun broederstrijd ooit bijleggen en dat Oasis herenigd wordt. Daar waar Neil toch best wel die ene broer is die echt kwaliteit toevoegde en het creatieve brein was, daar was Liam natuurlijk met zijn eigenzinnigheid het uithangbord. Samen stuwden ze Oasis tot grote hoogte en sterrenstatus, vooral in Engeland. Na de niet verrassende breuk in 2009 experimenteerde hij nog met Beady Eye maar moesten we tot 2017 wachten op het eerste solowerk van Liam. Na As Your Were volgde nog Why Me? Why Not en nu is daar derde album.

Van Rolling Stones via Oasis naar The Beatles

Het geluid van dit derde album zal waarschijnlijk bekend in de oren klinken; het is een soort van mix-up van Britpop waar Liam regelmatig tegen het Oasis-sound aanschurkt maar waar ook ontegenzeggelijk invloeden van The Beatles en The Rolling Stones te horen zijn. Wat betreft is de opener ‘More Power’ waar Gallagher wordt bijgestaan door het St. Andrew’s Cathedral School Choir meteen illustratief; het nummer doet sowieso al denken aan de Stones’ klassieker ‘You Can’t Always Get What You Want’; als we de Brit dan ook nog “And you won’t always get the girl you want” horen zingen is de link snel gelegd. En de vergelijking met Oasis blijft levend bij nummers als ‘’Diamond In The Dark’, het stuwende ‘Better Days en natuurlijk de titelsong. Verder is natuurlijk ‘Everything’s Electric’, met Foo Fighters-leider Dave Grohl op drums, het ideale nummer om live het publiek omver te blazen

Liam voert de regie

Natuurlijk kan ook een album van Liam Gallagher niet zonder ballad; met ‘Too Good for Giving Up’ levert hij een meer dan prima pianoballad af die gaandeweg nog subtiel wordt uitgebouwd en ook het wat ingetogen ‘It Was Nog Meant To Be’ is absoluut één van de betere geesteskindjes van C’mon You Know. De knipoog naar The Beatles is nergens meer duidelijk dan bij ‘Oh Sweet Children’ en ‘Moscow Rules’ en ‘World’s In Need’ kent een verrassend arrangement waardoor we niet anders kunnen concluderen dat dit derde album misschien wel het beste is wat Liam Gallagher solo heeft afgeleverd. Natuurlijk waren geesten van andere grootheden uit een verleden rond maar C’Mon You Know is gewoon een goede plaat waar Liam Gallagher duidelijk de regie voert. En dat is natuurlijk precies wat deze excentrieke, eigenzinnige en niet wars van sterallures Brit wil. Veel luisterplezier.

4 juni 2022