Lava La Rue had jaren geleden al een plan uitgestippeld. De eerder uitgebrachte EP’s vormden een opmaat naar haar volwaardige debuutalbum STARFACE dat afgelopen weekend uit is gekomen. Maar liefst 17 tracks met een speelduur van een kleine 50 minuten maken haar muzikale ambities meer dan duidelijk.

Conceptalbum

STARFACE kunnen we met recht een conceptalbum noemen en de 17 tracks vertellen het verhaal van een genderneutrale alien die de Moeder Aarde komt verkennen en verbaasd is hoe onze maatschappij in elkaar zit. Zelf omschrijft ze het als “a conceptual psychedelic sci-fi romance about an eponymous gender-fluid musical space alien sent to Planet Earth to study the reasons why humans are so self-destructive”. En voor dat verhaal put ze dus uit de opgedane ervaring binnen een uiterst creatief milieu waarmee ze al de nodige vlieguren maakte en niet onopgemerkt bleef. Ze laveert haast gewichtloos door diverse muziekstijlen en weet die ook moeiteloos met elkaar te verbinden. We horen pop-funk, Indierock, Electropop, Disco, R&B en ook zo nu en dan Rap en waarschijnlijk zijn we dan nog niet compleet. Deze fictieve persoon stelt haar ook in staat om dit verhaal vanuit het perspectief van een “derde” persoon te horen.

Moeiteloos laveren tussen stijlen

Het instrumentale ‘A Star Journey Begins’ is de opmaat naar al dit moois die met het funky klinkende ‘Better’ (ft. Cuco) een ijzersterke opening kent waarbij een knipoog naar de muzikale erfenis van Prince op zijn plaats is. Vervolgens wordt met wat kunstige samples één van de hoogtepunten ingeluid; ‘Manifestation Manifesto’ is een loom nummer waarbij stilstaan niet mogelijk is en je als vanzelf gaat meedeinen op deze heerlijke klanken. De eerste kennismaking wordt afgesloten met ‘Push N Shuv’, een uiterst dansbaar popnummer dat weer een extra laagje vernis krijgt door een rappende Ava Laurel, artiestennaam Lava La Rue. ‘Lovebites’ is een stoere Electropoptrack, ‘Change’ neigt naar Indie waar we ineens een akoestische gitaar horen en de beats op ‘Second Hand Sadness’ (ft. Yuné Pinku) zorgen voor weer een andere dynamiek.

Samenwerkingen

Naast de eerdergenoemde Cuco zijn er nog enkele samenwerkingen terug te vinden. Bij het Triphop-achtige ‘STARFACE’s Descent’ horen we Tendai en de muzikale samples die de verbeelding van buitenaardse activiteit op aarde moeten weergeven wordt slim neergezet. Op ‘Poison Cookie’ horen we de Koreaans/Amerikaans Audrey Nuna (“Don’t look back when you taste the sky / Look the truth deep in the eye”) en bij ‘Fluorescent/Beyond Space’ is er een bijdrage van mede-NiNE8 Collective-leden en rapper Feux. Eindresultaat is een uiterst gevarieerde track met verschillende rappende artiesten dat weer een verhaal op zich vormt.

Sensationeel debuut

Zo is STARFACE een aaneenschakeling van enerverende tracks die nergens gaat vervelen. Sterker nog, het is een meer dan boeiende plaat die zowel muzikaal, als tekstueel uitermate knap in elkaar is gezet en waar het proces van vijf jaar schaven voor dit eindresultaat zich uitbetaald. Thema’s die voorbijkomen zijn haast vanzelfsprekend verbinding, vriendschap en liefde. Op het laatste deel van het album laat 26-jarige Brits-Jamaicaanse muzikant die nu in West Londen woont de teugels wat vieren. De iets meer ingetogen tracks als ‘Shell Of You’ en wiegende ‘Sandown Beach’ vormen een mooie opmaat naar de afsluiter ‘Celestial Destiny’ waar de fictieve hoofdpersoon haar/zijn twijfels uitspreekt om terug te keren of op aarde te blijven. STARFACE is absoluut één van de beste albums van dit jaar tot op heden en met dit sensationele debuutalbum geeft de Britse hiermee definitief haar visitekaartje af. Veel luisterplezier!

25 juli 2024