Met haar nieuwe album Whirlwind zet de Amerikaanse superster-to-be Lainey Wilson een nieuwe, veelbelovende stap in haar carrière.

Een rijzende ster

Country is hot op dit moment. Van Taylor Swift kenden we dergelijke muzikale uitstapjes al maar als zelfs diva Beyoncé deze stijl gaat omarmen dat zijn de gevolgen als het ware niet meer te overzien. In positieve zin bedoelen we dan natuurlijk! Geholpen door een rol in de hitserie Yellowstone waar diverse nummers van deze Amerikaanse te horen zijn is de ster van deze 32-jarige en in Louisiana geboren Lainey Wilson rijzende. Maar liefst een handvol nummer 1-hits dit jaar plus de Award voor Entertainer of The Year, een prijs waar ze kan wedijveren met de groten van deze aarde zoals Taylor Swift.

Country is “hip”

Met een nummer als ‘Country’s Cool Again’ slaat de Amerikaanse dus de spijker op zijn kop al is dit genre in Amerika altijd al heel groot en belangrijk geweest en dit nummer heeft zo’n beetje alles wat wij met Country associëren. (Everybody wanna be a cowboy / Drive a jon boat, whip a John Deere / Everybody want a backwoods front porch / With a tub full of iced-down beer”). Maar dat Wilson meer in haar mars heeft en de randen van dit genre opzoekt blijkt wel als we het drieluik ‘Whirlwind’, ‘Counting Chickens’ en ‘’Hang Tight Honey’ noemen. Het titelnummer is radiovriendelijk, haast Poppy te noemen waarna de accenten via het haast lichtvoetige ‘Counting Chickens’ verschuiven naar de Countryrock. Kortom, Lainey Wilson bewijst op dit nieuwe album veelzijdig te zijn en neemt ons dan ook mee in die variatie maar blijft haar roots wel trouw.

Ze heeft een prachtige “twang”

Met ‘het vijf minuten durende ‘Bar In Baton Rouge’ noemen we één van de beste nummers waar we een beste versie van Lainey horen. Want haar stemgeluid is natuurlijk wel een echt wapen; met haar aanstekelijke “twang” is haar stem uitermate geschikt voor dit genre en ze wordt dan niet voor niets vergeleken met een jonge Dolly Parton. Een ander hoogtepunt is ‘Good Horses’, een nummer over de kracht van een zelfstandige vrouw, waarbij ze wordt bijgestaan door Miranda Lambert. Overigens is dit de enige samenwerking op Whirlwind. Naast uptempo en dansbare nummers als opener ‘Keep Up With Jones’ en ‘Ring Finger’ zijn het toch vooral de wat rustigere nummers die indruk maken. ‘Whiskey Colored Crayon’ heeft een hele mooie melodielijn, ‘Devil Don’t Go There’ en vooral de ballad ‘4x4xU’ zijn erg fraaie nummers. Whirlwind kent 14 nummers waarmee Lainey een constant hoog niveau aan tikt en haar beste album tot op heden aflevert. Ze bewijst dat Country zo veel meer is dan de vooroordelen die er vaak heersen. Veel luisterplezier!

28 augustus 2024