Kubilay Kaya – Slecht Alleen
In 2018 was daar Wanneer Je Er Langer Naar Luistert Wordt Het Best Mooi; het debuutalbum van Kubilay Kaya dat met zeven tracks ergens in het midden hield van een EP of een volwaardig album. Hij keert met Slecht Alleen qua benadering terug naar zijn beginperiode en is een weerspiegeling van gebeurtenissen in zijn leven.
Mooie rol voor Evelien Keesmaat
De anderhalf minuut durende soundscape ‘Begin’ is een gewiekste zet van de uit Bergen Op Zoom afkomstige Kaya om alvast even wat sfeer op te bouwen. Overigens gebruikt hij hier een sample van James Brown, muziek die hij ook tijdens zijn beginperiode gebruikte. Vervolgens is daar met ‘Gouden Vrouw’ meteen één van de prijsnummers van dit nieuwe album; op een dampende beat bezingt Kaya met een bijdrage van Evelien Keesmaat het eeuwige spanningsveld in de liefde (He lief / In jouw ogen zie ik mijn gebreken / In die van mij staan de jouwe / Laat me je irriteren / Je geduld slopen / Je hebt het net zo nodig als ik / Gouden man”). Want de liefde is toch ook op Slecht Alleen het centrale thema en het is mooi dat hij samen Lucas Boot er echt in slaagt zijn melodieën te voorzien van sterke teksten. Verder is de alom aanwezig tweede stem van Evelien Keesmaat (Winnares Grote Prijs 2019) een sterke troef zonder dat de zangeres echt op de voorgrond treedt.
Troubadour
De man die de afgelopen jaren vooral op de achtergrond als producer (o.a Ali B) zijn sporen heeft verdiend besloot dus enkele jaren geleden zelfstandig muziek uit te gaan brengen. Zijn vorige album met zeven tracks over zeven verschillende vrouwen vormt met de wetenschap van nu een prima opmaat naar Slecht Alleen. Kaya verweeft wederom diverse muziekstijlen en we horen naast beats dan ook vooral elementen van Hiphop, Jazz en Pop terug maar het zijn ook de teksten die de aandacht trekken. Met de romantische pianoballad ‘Koud In Amsterdam’ durft Kaya zelfs in de sporen van Ramses Shaffey te treden en transformeert hij tot een heuse troubadour. Verder heeft ‘Noodkreet’ een aangename spanningsboog vanwege de vele tempowisselingen en met het catchy ‘Kon Ik Maar Bij Jou Zijn’ is daar zijn ode aan alle sterke vrouwen in zijn leven.
Bewondering voor de kunst van tekschrijven
Het meest ingetogen nummer is het wat melancholische ‘Wandelen Alleen In De Nacht’, een nummer dat volgens Kaya diverse malen is herschreven en eigenlijk symbool staat voor zijn muzikale ontwikkeling en waar de alleskunner nu staat. Het lang uitgesponnen en ruim zeven minuten durende nummer is een smaakvol rustpunt geworden. De relatief korte en persoonlijke titelsong wordt door de verschillende elementen, zijn beat en de versnellingen vooral intens. Voordat het album wordt afgesloten met het wat elektronisch georiënteerde ‘Einde’ is daar nog een opvallende track: ‘Fucking Spinvis’; een relatief eenvoudig nummer waarin Kaya zijn bewondering voor zijn collega-muzikant Eric de Jong alias Spinvis niet onder stoelen of banken steekt.
Nieuwe nuances
Slecht Alleen is een afspiegeling van de levensfase waarin Kubilay Kaya zich nu bevindt; zijn persoonlijke reis tot op heden, verpakt in tien bijzonder fraaie nummers waarbij hij bewijst een begenadigd tekstschrijver te zijn. Slecht Alleen is een boeiende, eigentijdse plaat geworden met voldoende variatie die bij elke luisterbeurt nieuwe nuances naar het oppervlak brengt en meer glans krijgt. Het album is op dit moment digitaal al beschikbaar, op Valentijnsdag, 7 februari is de officiële releasedatum. Veel luisterplezier.