Het officiële debuutalbum van de Amerikaanse Kristina Murray op een groot label is een feit en heeft de titel Little Blue meegekregen.
De Music Capitol Of The World
Nashville, ook wel bekend als Music City is tegenwoordig misschien wel de grootste en belangrijkste muziekstad ter wereld. Het verhaal gaat dat als je het binnen tien jaar niet gemaakt hebt in deze muzikale hoofdstad, het ook niet meer gaat lukken. En zie daar, tien jaar van bouwen aan haar carrière als artiest levert de in Atlanta geboren Kristina nu een debuutalbum op een groot label op. Ze was al die jaren actief in de wat meer traditioneel underground-achtige countrymuziekscene van East Nashville, trad veel op in de legendarische Santas Bar en bracht zelfs twee niet onverdienstelijke albums in eigen beheer uit. Overdag diverse baantjes om toch maar die carrière van de grond te krijgen.
Op het verkeerde been
Little Blue mag dan inderdaad als een country album geframed worden, bij de opener ‘You Got Me’ worden we toch even op het verkeerde been gezet. Dit lichtvoetige, midtempo liefdesliedje dat door fijn gitaarwerk vorm krijgt is heeft een hele aangename soulvolle ondertoon. Het daaropvolgende ‘Has Been’ ademt de sfeer van de Poprock uit de jaren ’80 Hierna speelt Kristina wél nadrukkelijk de country-troef waarvan ‘The After Midnight Special’ het eerste rustgevende en vertrouwde Country-geluid de huiskamer instuurt en herinneringen oproept aan Tammy Wynette. Met ‘Watchin’ The World Pass Me By’, met een stemmige mondharmonica, gaat het tempo iets omhoog maar met ‘Just A Little While Longer’ en het melancholische ‘Phenix City’ pakt ze terug naar verhalende ballads die soms persoonlijk zijn. Ze schreef alles zelf en speelt op dit album op een aantal nummers akoestische gitaar.
Glazuurlaag
Kristina heeft zich op Little Blue omringd door een aantal goede muzikanten waarbij een speciale vermelding voor de pedal-steel gitaristen Eddy Dunlap, Mike Fried en James Paul Mitchell. Ook slaagt ze erin om de glazuur- of vernislaag die zo kenmerkend is voor veel wat er vanuit Nashville geproduceerd wordt te omzeilen en het album authentiek te laten klinken. Ook Kristina kiest voor een duet en ‘Get Down To It’ is een lekker uptempo Countrynummer waar we Logan Ledger naast de zangeres horen. Voor het album met het analoog en mistroostig klinkende titelsong wordt afgesloten noemen we met ‘Fool’s Gold’ misschien wel de beste track. De haast huilende pedal-steel past perfect bij dit droevige nummer over de periode dat Kristina haar droom voor een carrière in de muziek business al had laten varen (And I am feelin’ all the weight of the world / I am really thinkin’ I ain’t got no worth”). Negen tracks met een speelduur van 35 minuten is dan het definitieve visitekaartje van Kristina Murray’s debuutalbum Little Blue. Feit is dat deze Amerikaanse singer/songwriter getalenteerd is en al luisterend heb je het gevoel dat ze nog wat zoekende is qua muzikale fingerprint. Toch kijken we nu al uit naar een opvolger want Little Blue smaakt naar meer. Veel luisterplezier!
