KISS – Destroyer 45 Anniversary

Destroyer uit 1976 is het beste en misschien wel het succesvolste album van de rockband KISS. Nee, geen ‘I Was Made Made’ maar ver voor die tijd. De geschminkte band uit Amerika veroverde de wereld met hun live shows. Nadat hun live album ALIVE het grote publiek vond, was het erop of eronder. Een energieke live show met vooral rock (and roll) songs en geen metal achtige muziek van veel mensen tot op de dag van vandaag denken.

Bob Ezrin

De opvolger werd het album Destroyer dat 45 jaar geleden verscheen. Voor de zekerheid had de band producer Bob Ezrin ingevlogen. Hij was ook verantwoordelijk voor het succes van o.a. de glamrocker Alice Cooper.
Met zijn invloed op de songs hoor je het verschil nu met de originele songs. Het rock and roll nummer ‘God Of Thunder and Rock and Roll’ van Paul Stanley hoor je op de bonus cd. Dit verandert tot een log en zwaar nummer dat Gene Simmons voor zijn rekening neemt. Een van de succes songs en acts dat de band tot op de dag van vandaag speelt. Daarnaast is het originele album met ‘Detroit Rock City’ , ‘Shout It Out Loud’  en later door Nirvana gecoverde ‘Do You Love Me?’ lekker opgepoetst en kent nu weer een mooi helder geluid.

Het grote succes voor ‘I Was Made’

Het echter succes kwam met de single ‘Beth’  dat de toenmalige drummer Peter Chris zong. Een piano ballad met strijkers. Het werd als b-kant van Detroit Rock City uitgebracht en door een dj omgedraaid door de ether gespeeld. Het is nog steeds een juweeltje van een song en wordt live met piano en tape vertolkt.

Veel extra’s

Het mooie van jubileum albums is vaak de bijkomende demo albums. Dit keer met het origineel van ‘Beth’, dat misschien nog mooier is en nu op single is verschenen. Maar ook de demo takes van Paul Stanley ‘Love is Alright’ en Gene Simmons demo’s met ‘Rock n Roll Royce’ en ‘I Don’t Want No Romance’ met lyrics en melodielijnen die we later in KISS songs terug horen. Maar ook eerdere versies (instrumentaal en niet) van ‘Flaming Youth’ en ‘King of the Nighttime World’.
Voor de dubbel cd zijn er nog 4 live songs uit 1976 aan toegevoegd.  Hier is de energieke sound van toen (en nog) terug te horen met ‘Deuce’, ‘Strutter’, ‘Flaming Youth’ en ‘Hotter Than Hell’.

Naast een vinyl versie, cd, dubbel cd is er nog een deluxe box waar meer demo’s en het volledig concert en veel leuk demo materiaal  op verschenen is .

21 november 2021