De Nederlandse rootsformatie King Of The World is al meer dan tien jaar bij elkaar en één van die bands dit zich binnen het Roots- en Bluesgenre als een gevestigde naam mag bestempelen. Onlangs brachten ze met Get Up, Get Down & Get With It hun nieuwste album uit.

drie puntgave covers

Dit nieuw album kent een tiental tracks; naast zeven eigen nummers kent het album een drietal covers uit vervlogen tijden waarvan de versie van ‘Black Coffee’ (Tina Turner) misschien het meest in het oog springt. De andere covers zijn een swingende versie van ‘Mama He Treats Your Daughter Mean’ dat we nog vanuit een periode kennen dat er nog geen kleuren-tv bestond (Ruth Brown, 1952) en het fraaie ‘Brand New Day’, dat vooral door het “handclapping” karakter krijgt. Het viertal beweegt zich soepel tussen Amerikaanse muziekgenres als Roots en Blues en de gastbijdragen van gitarist Matt Schofield en zangeres Christine Tambakis zijn oprecht van meerwaarde. Het feit dat drummer Marlon Pichel zich naast frontman Ruud Weber wat meer de leadvocals op zich neemt zorgt voor meer diversiteit en diepgang

Christine Tambakis

Nummers als ‘In Between The Lines’, ‘Keep The Fire Burning’ en ‘Back In My Hometown’ zijn fijne Bluesnummers waarbij toetsenist Govert van der Kolm op de voorgrond treedt en er op gitaar een voortreffelijke bijdrage is van de Amerikaanse gitarist Matt Schofield. Het rustige ‘Devil Woman’ ontbeert de échte authenticiteit terwijl die afsluitende én emotionele ballad ‘One More Night “For Arjan”’ juist wel dat gevoel heeft. ‘Walk That Walk’ is een fijn uptempo rootsnummer maar met het al eerdergenoemde ‘Brand New Day’, met vocaal een glansrol voor Christine, is toch echt het hoogtepunt van dit nieuwe album. Get Up, Get Down & Get With It is een album waarmee de band bewijst tot de top van het rootsgenre in Nederland te behoren waarbij de kritische noot is dat er een aantal covers nodig zijn om tot dit deze conclusie te komen. Veel luisterplezier!

21 oktober 2024