Op 20 augustus 2020 overleed Justin Townes Earle op 38-jarige leeftijd. Veel te vroeg want iedereen is het er over eens dat Earl, zoon van vader Steve, één van de meest talentvolle singer/songwriter was.

Album The Saint Of Lost Causes staat centraal

All-in : Unreleased & Rarities is een bonte verzameling van demo’s, nooit uitgebrachte demo’s, live-uitvoeringen, demo’s en ander materiaal. Resultaat is een zeer gevarieerd album met maar liefst 19! Tracks. Overigens leunt dit  album wel zwaar op het The Saint Of Lost Causes album dat hij in 2019 uitbracht maar wordt aangevuld met heel veel moois. De eerste zes tracks zijn demo’s uit die periode van The Saint Of Lost Causes en dus nooit uitgebracht. Ze klinken inderdaad alsof ze in one-take in opgenomen zijn ergens in een studio en misschien nog wat bijgeschaafd hadden kunnen worden maar hij ze ook zo maar uit kunnen brengen. Nummers als ‘Cold Comfort, ‘Already Gone’ en de ballad ‘All Or Nothing’ verdienen het in ieder geval om gehoord te worden.

Ook twee live-uitvoeringen

Earle worstelde al sinds zijn jeugd met verslavingsproblemen en overleed dus in 2020 en bracht eerder een achttal albums uit en won diverse Awards. Zoals gezegd is dit een zeer gevarieerd album dat ook enkele live-uitvoeringen bevat die nog nooit eerder zijn uitgebracht. ‘Champagne Corolla’ speelde de Amerikaanse troubadour live tijdens ‘Hardcore Troubadour’, de radioshow van vader Steve Earle en verder vinden we een akoestische live-versie van ‘So Different Blues’ op All-in. Maar dit schijfje heeft nog veel meer moois te bieden. Er zijn maar weinig artiesten die het lef hebben om hun interpretatie van Fleetwood Mac’s hit ‘Dreams’ met de wereld te delen. Earle dus niet en het resultaat is een verbluffend intieme en adembenemend mooie versie van deze klassieker.

Prachtige covers

Hoe talentvol Earle eigenlijk was blijkt ook wel uit de andere covers waar hij zich aan waagt; een vlammende rockabilly versie van Jackie Brenston’s ‘Rocket 88’, een “stripped-down” versie van Springsteen’s Glory Days’ en een akoestische versie van ‘Graceland’ van Paul Simon waarbij hij qua melodielijn dicht bij het origineel blijft. Wat op All Inn ook duidelijk wordt is hoe een demo uiteindelijk wordt getransformeerd tot een albumversie. Van ‘Appalachian Nightmare’ en het werkelijke prachtige ‘Over Almeda’ zijn achter elkaar zowel de demoversie als de albumversie opgenomen. Naast het feit dat voor de fan dit een must-have zal zijn wordt nog maar eens duidelijk dat het overlijden van Earle een absoluut gemis is want we zijn overtuigd dat hij nog heel veel mooie muziek zou hebben kunnen maken. Voor een eerste kennismaking met Justin Townes Earle is The Saint Of Lost Causes  misschien geschikter maar All In geeft wel een compleet beeld van waartoe de man in staat was. Veel luisterplezier!

12 augustus 2024