Joshua Hedley – Neon Blue
Na het uit 2018 afkomstige debuut Mr. Jukebox is daar nu met Neon Blue eindelijk die opvolger waarmee Joshua Hedley bewijst dat hij een Country en Western artiest in hart en nieren is.
“I’m A Singing Professor of Country And Western”
Dat het Country met een hoofdletter C is wat we op Neon Blue voorgeschoteld krijgen wordt meteen bij de opener duidelijk. Na de eerste klanken van het uptempo ‘Broke Again’ krijgen we meteen dat gevoel dat we in een rokerige saloon bevinden waar het naar verschraald bier ruikt en waar een man met een cowboyhoed achter een piano een deuntje speelt. Vervolgens is daar het midtempo ‘Country & Western’ en daar maakt de Amerikaan zijn missie nog één keer duidelijk: I’m a singing professor of country and western / sing about real life, like drinking, cheating, and loving / I’m what they used to simply call country music”. Hedley voelt zich nu eenmaal als een vis in het water binnen dit muziekgenre dat in de VS natuurlijk immens populair is. Na zijn debuut had hij een wat lastigere periode die uiteindelijk tot een depressie leidde. De Countrymuziek uit de jaren ’90 vormden uiteindelijke de uitweg én de inspiratiebron voor dit nieuwe album. Thema’s als liefde, pick-up trucks en andere auto’s en gebroken liefdes vormen de rode draad op dit tweede album waarbij de fiddle, piano en de pedal steel alom aanwezig zijn en sfeerbepalend zijn.
Hartverscheurend
Een nummer als ‘Old Heartbroke Blues’ is wat dat betreft illustratief voor die sfeer van deze plaat; fiddle, piano, pedal steel en Hedley’s geloofwaardige stem. Natuurlijk zijn er lekkere uptempo en dansbare nummers zoals het Hony-Tonk ‘The Last Thing’, ‘Wonder If You Wonder’ en de swingende titelsong. Maar een countryplaat is geen countryplaat als er geen hartverscheurende ballads op terug te vinden zijn en natuurlijk vormt Neon Blue geen uitzondering. ‘Down to My Last Lie’ (The last time I’ll stop by so we can feed our lonely souls / I’ll tell her that it’s over and wipe the tears as she cries”) is een echte tranentrekker. Ook de erg langzame wals ‘Let’s Make A Memory’ heeft die “klassieke” kenmerken, maar daarentegen staat dat hij met ‘Free (One Heart)’ bewijst een meer dan smaakvolle ballad te kunnen schrijven.
Nashville’s beste sessiemuzikanten
Voor Neon Blue zocht Hedley de samenwerking op met songwriters Carson Chamberlain en Wyatt McCubbin. Verder nam hij het besluit om met een groep van Nashville’s beste sessiemuzikanten aan de slag te gaan en dat hoor je terug. Hij omschreef het zelf in een interview dat dat liedjes als skeletten de studio in kwamen en dat de band ze tot leven brachten. Een meer dan mooi en waardig compliment. Dat Glen Campbell één van de grote helden van Hedley is bewijst hij wel met het midtempo ‘Found In A Bar’ . Neon Blue wordt smaakvol afgesloten met de enige cover op dit album, Roger Miller’s ‘River In The Rain’. Voor de liefhebbers van alles wat Country ademt is Neon Blue een must-have, voor elke andere muziekliefhebber is het een album dat met liefde en volle toewijding van de artiest is gemaakt. Veel luisterplezier.