De zanger Jon Anderson kent iedereen boven de 35. De man met de hoge stem wist met zijn band YES prachtige songs te maken en Owner of a Lonely Heart is nog altijd een van de mooiste liedjes die ooit zijn geschreven.

Inmiddels is de zanger al jaren al solo artiest te bewonderen. Het het album True  komt hij met The Band Geeks. Het is het verhaal van de waarheid. Het is ook een terugblik op het leven. Dat is ook niet vreemd wanneer je geboren bent in 1944 en nu nog op de planken staat.

Met Thank God weet hij het leven een eerbetoon te geven. Alles wat het met zich meebracht maar vooral dat je samen bent met je geliefde. Het is misschien een oude man van 80 maar in de stem is hij nog even jong en bijzonder in het componeren van deze songs. Het is dan ook zeker een maestro die kwaliteit brengt. Of het nu met Vangelis is of Yes, solo weet hij de mix van alle stijlen te brengen tot een mooi album.

Met True Messenger brengt hij de verhalen. Ingebed in heerlijke progrock en dan weer klein subtiel van klein naar bombastisch. Het gitaar nummer Counties and Countries en het pianonummer Build Me An Ocean is even lager in tempo maar is de aanloop maar zijn intens en mooi. Still A Friend laat het weer allemaal bloeien alsof de jeugdigheid van de man terug komt. Met deze diversiteit weet Anderson True een mooi album te brengen, waarbij herkenbare klanken van Yes in Once Upon A Dream of Make It Right ruim aanwezig zijn.

True is zeker een album dat de moeite waard is en Anderson laat zien dat je op je 80ste nog even een goed album weet te maken als op je 25ste.

25 augustus 2024