John McDonough – We’ll Answer The Call

John McDonough is inmiddels geen onbekende meer binnen het genre van singer/songwriter; met zijn gevarieerde en soms complexe gitaarspel heeft de man uit Chicago zichzelf de afgelopen decennia bewezen. En is daar toch wel verrassend zijn nieuwe EP We’ll Answer The Call dat geheel in het teken staat van een bijzonder verhaal uit de Amerikaanse sportgeschiedenis.

Het bijzondere verhaal van de Amerikaanse “Mannen 8” in 1936

Na een kleine 25 jaar in en rond Austin, Texas, te hebben opgetreden keerde McDonough in 2020 terug naar zijn geboorteplaats Chicago. Hij bracht een aantal albums uit waarvan het vorig jaar Second Chances het meest recente is. Het concept van deze nieuwe EP We’ll Answer The Call is wel bijzonder aangezien de vijf nummers het bijzondere verhaal vertellen van de Amerikaan Joe Rantz en het Husky roeiteam van Washington. De jongen die door zijn familie in steek was gelaten en die op geheel eigen wijze en met een ongekend doorzettingsvermogen op de Olympische spelen van Berlijn in 1936 het goud behaalden voor de VS vormt het centrale thema. Het verhaal dat door Daniel James Brown in ‘The Boys in The Boat’ in boekvorm is verteld en waar in 2023 de gelijknamige film, geproduceerd door George Clooney, van zal verschijnen.

Een bijzonder, aangrijpend verhaal als context

Waarschijnlijk is McDonough niet de allerbeste zanger. Toch compenseert hij dat meer dan voldoende met zijn passie en met het meer dan prima gitaarspel. Het album kent vijf tracks die voldoende variatie kennen om boeiend te zijn; ín tracks zoals ‘Shooting Star’ en ‘Among The Stars’ vertelt McDonough op een indringende wijze het meer dan bijzondere verhaal van Rantz; van zijn turbulente jeugd tot het moment van eeuwige glorie. Bij de wat meer uptempo nummers als ‘Love You Just For You’ en ‘ We’ll Answer The Cal’ lijkt het alsof de Amerikaan meer in evenwicht is. Toch is afsluiter ‘Point Me East’ het hoogtepunt van deze EP; het is een prachtig akoestisch, melancholiek nummer waar McDonough het verhaal van die speciale 8-mans roeiboot de Husky Clipper naar goud bracht. Natuurlijk is daar wat vaderlandsliefde maar het is en blijft een aangrijpend verhaal. We’ll Answer The Call is een mooie EP geworden waarbij het perspectief en de context bijzonder zijn. Veel luisterplezier.

19 juni 2022