De inmiddels 53-jarige Amerikaanse singer/songwriter en gitarist Jesse Malin heeft al een heel muzikaal verleden achter zich. Sad And Beautful World is de titel van zijn nieuwste album en voor deze gelegenheid heeft de geboren New Yorker er maar een dubbelalbum van gemaakt met maar liefst 15 tracks!
Marlin is natuurlijk al lang geen onbekende meer en Sad And Beautiful World is alweer zijn negende soloalbum. Begonnen in de punkrockscene in New York met zijn band Heart Attack waarna hij met zijn andere band D-Generation in de jaren ’90 drie albums uitbracht die lovende kritieken kregen. Toch werd de band in 1999 ontmanteld waarna in 2016 een “reunionalbum” uitgebracht werd. Maar dat terzijde. Sinds zijn solodebuut The Fine Art Of Selfdestruction uit 2002 dat met de hulp van Ryan Adams tot stand kwam is het Marlin die dus solo zijn carrière uitbouwde. Door de jaren heen werden er prima albums afgeleverd zoals New York Before The War en Glitter In The Gutter waar we ook nog bijdragen van grote namen als Springsteen terug horen. Maar het is toch vooral Sunset Kids uit 2019 dat een onuitwisbare indruk achterliet en waar Lucinda Williams en haar echtgenoot Tom Overby de productie voor hun rekening namen en ook een muzikale bijdrage leverden, net als Joseph Arthur en anderen.
Dit nieuwe album is dus feitelijk een dubbelalbum, iets dat we tegenwoordig niet vaak meer tegenkomen. Malin heeft het album in als het ware opgedeeld in twee delen; Roots Rock en Radicals waarbij hij op het eerste deel muzikaal de richting van de Roots kiest terwijl op het vervolg hij meer zijn “Rock”-kant laat horen en zelfs een onvervalst uitstapje maakt richting Country met ‘Dance On My Grave’. Hij opent sterk met de sfeervolle ballad ‘Greener Pastures’ om het album vervolgens wat meer vaart te geven met het stuwende ‘Before You Go’ en het swingende ‘State Of The Art’. Mooi en intiem is het semi-akoestische ‘Crawling Back To You’ en zo laveert de Amerikaanse alleskunner tussen diverse Amerikaanse muziekstijlen.
Het tweede deel is wat meer Rock-georiënteerd maar sluit naadloos aan op de eerdere nummers en laat ook de ontwikkeling van Malin zien. Zelf gaf hij onlangs in een interview ook aan dat hij op zijn eerste album alleen een akoestische gitaar gebruikte omdat hij de teksten over wilde brengen. Door de jaren heen kwam zijn “Rock n Roll”-attitude weer terug en ontwikkelde hij zichzelf tot de muzikant die hij nu is. ‘The Way We Used To Roll’ is krachtig met een mooi samenspel tussen piano en gitaar en bij ‘Almost Criminal’ zijn de Rock ’n Roll invloeden uit vervlogen tijden herkenbaar. Met een nummer als ‘Dance With The System’ pakt hij vervolgens weer terug naar de “Stones”-rock uit de jaren ’70. ‘A Little Death’, een nummer dat Marlin al eerder digitaal live uitbracht, is de knipoog naar Blondie’s ‘Heart Of Glass’ overduidelijk en zien we met gesloten ogen de glitterballen boven de dansvloer. ‘Todd Youth’ is het meest persoonlijke nummer over de dood van een vriend en voormalig gitarist van de band van Malin.
Jesse Malin draait al decennia mee, is een meer dan gewaardeerde muzikant maar het grote succes was er nog nooit. Of dat dit met deze nieuwe plaat wel gaat gebeuren is de grote vraag maar Sad And Beautiful World is gewoon een erg mooi album geworden waar de New Yorker bewijst dat hij moeiteloos door het Amerikaanse muzieklandschap kan laveren. De “repeatknop”wordt regelmatig ingedrukt. Veel luisterplezier.