Na een stilte van een kleine zeven jaar is de uit Tulsa, Oklahoma afkomstige JD McPherson terug met nieuw werk. Zet je schrap voor een onvervalst stukje vintage rock op Nite Owls.

Alison Krauss en Robert Plant

Als we het kerstalbum ‘Socks’ niet meetellen was Undivided Heart & Soul uit 2017 het laatste album dat de Amerikaan uitbracht. De afgelopen jaren tourde hij nagenoeg non-stop met Robert Plant en Alison Krauss; hij was zowel het voorprogramma als de gitarist in de begeleidingsband. Al reizend van stad naar stad en van land naar land deed hij meer dan genoeg inspiratie op voor een nieuw album dat hij deze week onder de titel Nite Owls uitbracht. McPherson opent met het fantastische ‘Sunshine Getaway’; een heerlijk dansbaar nummer doorspekt met Glamrock en dat zich op het snijvlak bevindt van het geluid van T Rex en The Sweet en waarbij drums en gitaren wedijveren om wat het belangrijkste instrument is.

van Rockabilly naar Westcoast Sound

Zoals gezegd heeft het touren de nodige inspiratie opgeleverd want na de ijzersterke opening is daar  met ‘I Can’t Go Anywhere With You’ een onvervalst rockabilly met een vocale bijdrage van Jim Bloodshot die klinkt alsof we naar een analoge single luisteren. Met ‘Just Like Summer’ is er dan ineens een stukje surfrock met een uiterst vette gitaarriff die doet denken aan de glorietijden van The Shadows en zo zijn we na drie tracks toch wel in de ban van dit nieuwe schijfje van de McPherson. En gaandeweg kunnen we niet anders concluderen dat bij elk volgend nummer van de ene verrassing in de andere vallen. Zo klink de titeltrack, ondersteund door de nodige synths, als een ode aan Bowie’s ‘Ziggy Stardust’ en is ‘Shining Like Gold’ weer een wat lichtvoetig vintage klinkend Westcoast-sound nummer. McPherson speelt zelf een aantal instrumenten maar wordt op dit album ook bijgestaan door muzikanten als Alex Hall op drums, gitarist Douglas Corcoran, Chad Copelin op toetsen en nog enkele anderen.

Vet aangezette gitaarriff

McPherson klinkt op Nite Owls alsof hij 100 verhalen tegelijkertijd wil vertellen. Zo is ‘The Rock and Roll Girls’ een blend van Rock ‘n Roll en 60’s-pop, met het hoekige ‘Baby Blues’ pakt hij nog een keer terug naar de Glamrock en is er met ‘The Phantom Lover of New Rochelle’ ineens een stemmig instrumentaaltje dat klinkt als een vergeten 45 toeren single uit vervlogen tijden. Richting het einde verrast hij met het melancholieke ‘Don’t Travel Through the Night Alone’; een nummer dat wat meer op zichzelf staat met een pakkende melodielijn en ook weer dit vet aangezette gitaarriff. Na al dit in figuurlijke zin muzikale geweld eindigt hij in stijl; ‘That’s What a Love Song Does to You’ is een klein, wiegend en amper 2 minuten durend nummer met vocale harmonieën waarbij het klinkt alsof we naar de Everly Brothers luisteren. Dompel je in de wereld van JD McPherson, geef Nite Owl wat luisterbeurten en laat het album op je inwerken is ons advies. Resultaat is dat je dit album steeds meer gaat waarderen. Veel luisterplezier!

5 oktober 2024