The Healing is de titel van het nieuwe album van de 48-jarige, uit Gent afkomstige Jasper Steverlinck. We kennen hem natuurlijk als bandlid van Arid maar vooral als singer/songwriter. Zijn deelname aan het programma Liefde Voor Muziek (Belgische variant van Beste Zangers) heeft hem geen windeieren gelegd en met deze nieuwe plaat krijgt Night Prayer uit 2018 eindelijk een vervolg.

 

Persoonlijke demonen en zakelijke issues

Ondersteund door subtiel gitaarspel horen we Steverlinck zich bij de opener ‘Nashville Tears’ meteen kwetsbaar opstellen. Gaandeweg volgen strijkers, piano en wat backing vocals en is de ban gebroken. Ik zag de Belg enkele jaren geleden optreden naar aanleiding van zijn vorige album Night Prayer en werd gegrepen door zijn authentieke stemgeluid. En die stem is er nog steeds en staat ook centraal op dit album waarmee hij de relatieve stilte van de afgelopen zes jaar eindelijk verbreekt. Naast de pandemie en persoonlijke demonen waren er ook zakelijke issues waardoor we echt zo lang hebben moeten wachten op The Healing. Steverlinck zegt hier zelf over: “Het moment waarop je beseft dat je droom je gepasseerd is, jij bent achtergebleven en al de anderen zijn verder gegaan met hun leven.” Dat hij die lastige periode achter zich heeft gelaten blijkt vervolgens wel uit ‘Raise Your Voice’ waar hij weer zelfverzekerder en krachtiger klinkt. Vervolgens is er het prachtig melancholieke ‘Dear Life’ waarbij hij nog een keer achteromkijkt naar die Covid-periode.

 

Eurovisie songwriting festival

De titelsong is het eerste echte uptempo nummer en staat natuurlijk voor de metafoor voor die lastige periode. Het wordt gekenmerkt door de nodige dramatiek en gelaagdheid, iets wat je eigenlijk in al zijn liedjes wel terug hoort. Alle tracks zijn van hoge kwaliteit en ondanks het vrij sobere instrumentarium klinkt de productie warm en rijk. Single ‘Annabelle’ is een ander hoogtepunt en toont de authenticiteit en de kwaliteit van singer/songwriter van de Belg nog maar eens aan. Geschreven tijdens een songwriting festival voor het Eurovisie Songfestival bleef uiteindelijk alleen de versie van Steverlinck overeind. Alle andere dertien! Interpretaties van andere artiesten haalden het niet bij deze uitvoering. En zo presenteert de Belg zich op The Healing als herboren en levert met de beklemmend mooie ballad ‘Cold’, het lichtvoetige ‘Rivers’, waar hij zichzelf op een ukelele begeleidt, en het Folkachtige ‘Malena’ een ijzersterk album af.

 

Producer Tom Oehler

Voor dit album zocht Steverlinck de samenwerking met producer Zwitserse producer Tom Oehler en dat komt de productie ten goede. Richting het einde van het album blijft de Belg variëren en verrassen en noemen we met ‘Lift You Up’ het nummer dat het meeste “pop”-gehalte heeft en erg radiovriendelijk klinkt. Maar met de ballad ‘I Do Not Know’, geïnspireerd op enkele universele vragen van zijn dochtertje, zijn we weer alert en qua intensiteit roept dit nummer herinneringen op aan het Prejudice-album van George Michael. Het album wordt afgesloten met de pianoballad ‘Till We Meet Again’; met pianist Valentijn Elsen aan zijn zijde neemt hij nog één keer afstand van zijn demonen. (“Its Been A Long Road / And A Steep Climb / And A Hard Night”).  The Healing is geen makkelijk album maar als je het de tijd geeft is de kans groot dat het onder je huid kruipt. Dertien krachtige, met dramatiek doorspekte nummers waarbij de warme, authentieke stem van de Belg een constante factor is. Veel luisterplezier!

 

 

21 februari 2025
In this post:
Translate »