Iconic – Second Skin

De band Iconic is in de kern een superband. De rockact is een gelegenheidsformatie dat geïnitieerd is door het label Frontiers. Met gitarist Joel Hoekstra (Whitesnake/ Night Ranger), drummer Tommy Aldridge (Whitesnake e.v.a.) en Twisted Sister bassist Marco Mendoza hebben we een aardige band in de basis. De zanger Nathan James van Inglorious heeft een goede rockstem en Stryper zanger Michael Sweet is met zijn hoge stem een geweldige aanvulling.

Onder de vlag van toetsenist en Frontiers producer Alessandro Del Vecchio zijn de songs geschreven. De sound ligt dan ook dicht bij de Whitesnake van het 1989 album. Met een lekker uptempo begin van ‘Run (As Fast As You Can) ’ en het Whitesnake’s ‘Give Me All Your Love’, volgt ‘Ready For Your Love’ . Natuurlijk is de invloed van de bandleden een belangrijk aspect in deze band. Zo had  het titelstuk ‘Second Skin’ ook op een Stryper album kunnen staan en weet de band een mooie powerballads van ‘All I Need’  en ‘Worlds Apart’ te maken. Dit komt ook door de beide zangers die hier de ruimte krijgen. Soms als duet en dan weer als backing vocals voor elkaar in ‘Nowhere to Run’
Het eerste deel van het album is energierijk, al weet men in het tweede deel weinig variatie op het album te maken. De mainstream songs ‘All About’, ‘Let You Go’ en ‘It Ain’t Over’ maken wat minder indruk dan het This Way en het afsluitende ‘Enough Of Your Love’.

Het geheel blijft ergens een schaduw van Whitesnake, maar vanuit dat oogpunt is dit een prima album en zijn de zangpartijen een meerwaarde voor de mainstream rockbands.

21 juni 2022