Wanneer de Amerikaanse rockband Guns & Roses hun succes hervatten met de singels ‘Don’t Cry’ en ‘November Rain’ (voor dit album met orkest) bereikt de band de ster-status van de rock. Het is inmiddels 30 jaar geleden dat deze songs in de hitlijsten op de bovenste regionen prijkten. Het zijn vooral de (semi) ballads die de band de hits bezorgen.

Het album werd in twee delen gepresenteerd. Nu is het als een geheel heruitgave beschikbaar. Het album is remasterd en de box is vol met extra bonus materiaal gevuld. Het succesnummers en covers ‘Knocking On Heavens Door’ van Bob Dylan en ‘Live and Let Die’ van Paul McCartney zijn goed gelukte covers. De echte juweeltjes ‘Coma’, ‘Civil War’ en ‘Estranged’  geven het album nog steeds kleur.

Het album is tijdloos en een juweeltje in de popmuziek. Live kunnen we er van alles van vinden, maar met deze luxe versie is er als bonus materiaal 2 liveshows aan toegevoegd. New York 92 en Las Vegas ten tijde dat de band nog een top bezetting kende met drummer Steven Adler/ Matt Sorum, gitaristen Izzy Stradlin en Slash. Het brengt extra tracks als ‘Voodoo Child’, ‘I Was Only Joking’, ‘Only Woman Bleed’, ‘Hotel California’, ‘Move To The City’ met zich mee. Het succes brengt met zich mee dat de heren daarna allen hun eigen weg gingen en de grillige Axl Rose achter liet.

Uiteindelijk verlaat de hele band Rose en blijft het rondom GNR erg onrustig. Het heeft daarna 14 jaar geduurd voordat het vervolg album Chinese Democracy verscheen. Een album dat altijd is onderschat, omdat fans heimwee hebben naar Slash, al was Stradlin een bijzondere invloedrijke gitarist. Nu is het wederom 14 jaar later en tourt de band in de oude bezetting. Met wellicht een nieuw album op komst is het nu nog even genieten van de (niet live) songs van de band.

13 november 2022