Guerilla Toss – Famously Alive

Famously Alive is de titel van het vijfde album van de Amerikaanse alternatieve rockband Guerilla Toss uit New York. In 2016 werden ze door het toonaangevende muziekblad Rolling Stone nog uitgeroepen als één van de tien meest invloedrijke bands binnen de Pinkrock-scene.

Jarenlange verslaving aan opiaten overwonnen

Net als bij zo vele andere bands is ook bij Guerilla Toss de pandemie benut om nieuw materiaal te schrijven. Frontvrouw Kassie Carlson horen we op Famously Alive zingen over het feit dat ze eindelijk weer kan geniet van het leven na een jarenlange opiatenverslaving overwonnen te hebben. Dit vormt toch wel het centrale thema op dit nieuwe album van de band die in tijdens een reputatie opgebouwd hadden met hun werkelijk oorverdovende liveshows.  Zo schiet de band met het nerveuze ‘Cannibal Capital’ uit de startblokken waarbij de golf van synths en gitaren de basgroove en de stem van Kassie overstemt. Vervolgens is de daar meer dan energieke titelsong waarbij de tekst gebaseerd is op gedicht dat door Jonny Tattelman, een goede vriend van de band, geschreven is.

Voor de eerste keer zanglessen

Drie van de oorspronkelijke bandleden vormen nog steeds het hart van Guerilla Toss; zangeres Kassie Carlson, multi-instrumentalist Peter Negroponte en gitarist Arian Shafiee weten een mix te vinden van stuwende drums met daar door heen een wervelwind aan synths en gitaren. Nummers als ‘Live Exponential’ en ‘I Got Spirit’ lopen bijna over van de electronica en ‘Wild Fantasy’ klinkt als een soort hallucinerende trip waarbij Kassie de vocalen tot het uiterste rekt. Bijzondere bijkomstigheid is dat Kassie Carlson voor dit nieuwe album zelfs zanglessen heeft genomen.

Zelfs radiovriendelijk

‘Happy Me’, dat ook weer met een autotune begint krijgt zelfs een vrolijk karakter mee door de repetitieve en pulserende beat en de hogere toonsoort die Kassie hanteert. Na de krachtige eerste deel met een duidelijk haakje naar hun eerdere albums voel je als het ware dat de band een iets andere benadering kiest. ‘Mermaid Airplane’ ook weer met wat autotune kunnen we zelfs radiovriendelijk noemen. Hetzelfde geldt voor ‘Pyramid Human’ en afsluiter’ Heathen In Me’ durven we zelfs het predicaat “popliedje” mee te geven. Het lijkt erop dat vooral frontvrouw Kassie Carlson haar demonen achter zich heeft kunnen laten en de band als het ware een nieuwe start maakt. Overigens is deze toenadering naar een breder publiek absoluut energiek te noemen. Veel luisterplezier.

3 april 2022