Gilbert O’Sullivan – Driven

De Ierse singer-songwriter Gilbert O’Sullivan zal voor velen een naam zijn die ze voor het eerst horen. Al is deze man een held van de jaren 70. Met zijn prachtige songs als ‘Alone Again (Naturally)’, ‘Matrimony’, ‘Get Down’ en ‘Clair’ wist de man begin jaren 70 grote hits te scoren. ‘Nothing Rhymed’ staat tot op heden nog steeds in de top 2000, wat iets betekend voor de status van deze man. Met petje op achter een piano, in een beeld van de jaren 40 maakte hij zijn video’s waardoor ergens een sfeer van nostalgie weer gecreeerd.

Zo nu en dan maakt O’Sullivan een album. Niet omdat het moet van een label, maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan. Met Driven verschijnt zijn 20ste album. Een album met herkenbare pop en singersongwriters songs. Omringt de sfeer van rust en perfectie dat met Andy Wright ( Jeff Beck, Simply Red, Simple Minds e.v.a.) is opgenomen.

Met zijn herkenbaar piano geluid weet O’Sullivan met ‘Blue Anchor Bay’ tot een typisch O’Sullivan song te brengen. Al klinkt het album echt niet ouderwets. Met het ontspannend ‘Let Bygones Be Bygones’ met Simply Red zanger Mick Hucknall, het aanstekelijk ‘Body and Mind’ met prachtige harmonische vocalen en het vrolijke ‘What Are You Waiting For’ geeft dit album al meer kleur dan vele pop platen. Voor het pakkend uptemo nummer ‘Take Love’ weet de man KT Turnstall te strikken om het nummer tot een duet maken. Met strijkers en piano wordt het ‘Only Love Had Ears’ tot een intens en dramatisch nummer gebracht waarna de vrolijke pianoklanken van ‘You Can’t Say I Didn’t Try’ de zon weer laat schijnen.

Het album is dan ook een lekker album voor deze zonnige dagen. Met vrolijke songs en heerlijke slow popsongs.

24 juli 2022