Fred Wickham Caravan – Town Without Soul

Fred Wickham is al lang geen onbekende in de Americana en Rootswereld. De man uit Kansas koos voor een solocarrière na zijn periode met de band Hadacol en bracht in 2017 zijn solodebuut Mariposa Delta uit. Voor dit nieuwe project Town Without Soul werden oude en nieuwe vrienden verzameld en heeft hij zijn gevolg de naam Fred Wickham Caravan meegeven.

Opname in de befaamde Muscle Shoals Studio

Wickham blijft overigens bij zijn roots om deze metafoor toch maar te gebruiken en zijn muziek vinden we op het snijvlak van Americana, Country, Soul en wat Rock ’n Roll. Samen met zijn band, incl. zijn zoon Fred Wickham Junior op mandoline, trok hij naar de befaamde Muscle Shoals studio om dit album op te nemen waarvoor Jimmy Nutt de productie voor zijn rekening nam. Het album wordt geopend met de midtempo titelsong, een nummer met een fijne positieve vibe waar piano, pedal steel en mandoline nadrukkelijk aanwezig zijn. Ook met ‘That One Thing’ speelt Wickham de kaart van de rootsmuziek uit; lekkere soulvolle ritmesessie, piano, orgeltje en de toch nog steeds prima klinkende stem van Fred Senior.

Hartverscheurend maar geloofwaardig

Het is lastig om Wickham te vergelijken met andere artiesten maar het is al luisterend helemaal niet raar om in dit kader de naam van Jason Isbell te noemen. Met het uiterst groovy klinkende ‘I Think I Just Fell In Love’ kleurt de Amerikaan nét iets buiten de lijntjes en is stilzitten lastig. Maar natuurlijk staan er ook een aantal rustigere nummers op zoals de langzame wals ‘Progress’ waar we Wickam over een verloren liefde horen zingen en hoe hij met de nodige zelfspot toch weer opkrabbelde. Naast de doorleefde stem van Wickham is het de pedal-steel zorgt voor de melancholische sfeer. Verder is het hartverscheurende ‘Breaking Your Heart’ absoluut geloofwaardig maar is het mooie en melodieuze ‘If We Ever Happened’ met mooie vocale harmonieën een nummer dat absoluut blijft hangen.

Stuwende ritmesectie en blazers

Maar het zijn nummers als het soulvolle en swingende ‘Just Because You Can’ die echt beklijven; het wat rauwe gitaarwerk tegenover de blazerssectie en dat alles op die stuwende ritmesectie. Ook ‘Fatbird’ behoort tot de absolute hoogtepunten en ook dit nummer heeft alles om het publiek mee te krijgen. ‘One For The Road’ is de wiegende afsluiter met Marco Pascolini op accordeon. Het album was digitaal al verkrijgbaar maar gelukkig is de releasedatum van de vinylversie gepland voor vier april. Want Town Without Soul is niet alleen een meer dan bovengemiddeld album. Het album kent geen slechte nummers en Fred Wickham en zijn vrienden zakken nergens door de ondergrens; ook de albumcover is even simpel als briljant gekozen en alleen daarom al zou ik het album op vinyl aan de muur willen hangen. Veel luisterplezier.

27 maart 2022