Anything At All is de titel van het nieuwste album van de Amerikaanse singer/songwriter Denison Witmer. Voorlopig alleen nog op vinyl verkrijgbaar is dit het eerste album waarbij Sufjan Stevens nadrukkelijk betrokken is.
Sufjan Stevens
Witmer is een hele creatieve singer/songwriter en heeft sinds zijn debuut een indrukwekkende discografie opgebouwd, bestaande uit albums, EP’s, een coveralbum en enkele live-registraties. Als we ons echt in de man verdiepen zijn er ook nog enkele cassettes dus we kunnen best stellen dat het bijzonder is dat hij een kleine twee jaar de tijd heeft genomen voor Anything At All. De gezondheid van vriend, medemuzikant op dit album én producer Sufjan Stevens, was hier debet aan. Anderzijds heeft het feit dat Witmer zijn tijd genomen heeft een positieve invloed heeft gehad op het eindresultaat. Want het zou zo maar kunnen dat Witmer, afkomstig uit het rurale deel van Pennsylvania, met dit Folkalbum uit de relatieve anonimiteit stapt en dat het grote publiek zijn muziek gaat ontdekken en omarmt.
Alledaagse thema’s
Anything At All staat voor het bereid zijn om je medemens te helpen. In een sterk veranderende wereld zou volgens Witmer ‘Anything At All’ het antwoord simpele moeten zijn als iemand om hulp vraag. En dat is dan ook meteen het thema van de opener ‘Focus Ring’ waar het album de titel aan ontleent en waar Stevens meteen vocaal zijn opwachting maakt. De muzikale elementen die Stevens kenmerken, zoals een koor, zijn meteen herkenbaar. Volgens Witmer hoeft het dus allemaal niet zo ingewikkeld te zijn en dus is het niet vreemd als we alledaagse thema’s of ervaringen voorbij horen komen zoals bijvoorbeeld het houden van vogeltjes of het in elkaar timmeren van een huisje. Vervolgens is er de haast delicate single ‘Older and Free’; het is een prachtig sereen nummer waar Witmer ons meeneemt op een wandeling in de buitenlucht en dit gevoel over wil brengen. Om het allemaal misschien nog duidelijker te maken; bij ‘A House With’ zingt hij over het houden van vogels als we hem horen zingen: “I want to have a house full of bird life, so I went and bought feeders, bags of seed, hooks and chains and hung them all around the yard just outside of every window / filling up my heart again”. Dit nummer wordt gaandeweg krachtig uitgebouwd waarbij ook weer een koor aanwezig is.
Een groeiplaat
De Folkachtige liedjes van Witmer staan bol van intimiteit en (zelf)reflectie en dat is op Anything At All niet anders. ‘Making Love’ is een prachtig dromerig akoestisch liedje, ‘Confessions’ en ‘Clockmaker’ zijn daarentegen wat rijker gearrangeerd. En dat is ook wel de kracht van dit album; ogenschijnlijk is het misschien sober maar feitelijk is de productie warm en rijk gearrangeerd en Stevens vervult met verve de rol van multi-instrumentalist. Richting het einde verrast Witmer ons nog met twee ijzersterke tracks die het album naar een hoger niveau tillen. Allereerst is er het uptempo ‘Shade I’ll Never See’ waar we zelfs wat Latin-invloeden menen terug te horen, gevolgd door het prijsnummer ‘Slow Motion Slow’. Met deze bijna acht minuten durende track noemen we het buitenbeentje van het album. Een steeds repeterende melodie wordt gaandeweg verrijkt laagje voor laagje met instrumentarium waardoor het een absolute luisterervaring wordt. Met de relatief korte afsluiter ‘Brother’s Keeper’ pakt Witmer nog één keer terug naar een sober Folkmelodie. Anything At All kan zomaar de opmaat zijn naar misschien wel een breder publiek, waarbij de chemie tussen de vrienden Denison Witmer en Sufjan Stevens voelbaar is. Gun het album een paar luisterbeurten, laat het indalen en je ontdekt elke keer een nieuwe nuances. Kortom, Anything At All is een groeiplaat. Veel luisterplezier!