Kent u de band Little Symphonies uit Breda nog? Die sympathieke band uit Brabant met zanger Maxim Ventulé als frontman? Welnu, die band heet inmiddels De Toegift en heeft besloten geen Engelstalig liedjes meer uit te brengen maar Nederlandstalige. Hun titelloze debuutalbum kwam afgelopen week uit.

Verhalenverteller

Hun titelloze album had net het daglicht gezien en ze waren misschien wel één van de verrassingen op ESNS. Maar hoe heeft het zover kunnen komen? Een ontmoeting met de Nederlandstalige singer/songwriter Broeder Dieleman, die een voorkeur heeft om liedjes in het Zeeuws te zingen, gaf uiteindelijk de doorslag. Ventulé, ook van oorsprong een Zeeuw, begreep de boodschap dat teksten in onze eigen moederstaal nog sterker kunnen overkomen.  Zo kon het gebeuren dat de band op een andere manier ging schrijven maar dat uiteindelijk verhalenverteller Ventulé misschien nog wel meer in zijn kracht kwam ondanks het feit dat hij misschien niet de allerbeste zanger van Nederland is. Want de negen liedjes, plus een reprise van de titelsong, vormen een fraaie verzameling van melancholische liedjes met een vleugje poëzie, een toefje Folk maar zeker met mooie herinneringen. Overigens zijn deze herinneringen terug te lezen in het bijgevoegde boekje met songteksten.

Melancholisch en vol herinneringen

Tijdens de titelsong, die deels uit een “spoken-lyric” bestaat, wordt duidelijk waar De Toegift vandaan komt en Maxim Ventulé, Tom Gudde (o.a. gitaar), Jorie Slagmolen (o.a. basgitaar) en drummer Tim van den Hoven geven een eerste inkijkje in hun verzameling verhalen. Vervolgens is daar het fraaie en wiegende ‘Zo Waren De Dagen’ en het mooie, persoonlijke ‘Nollestrand’ met een directe verwijzing naar het populaire strand bij Vlissingen en waar mooie herinneringen met ons als luisteraar worden gedeeld. Viool en saxofoon zorgen mede voor het perfecte gevoel. De ‘Woonwijk’ en ook ‘Meer Dan Ooit’ zijn fijne, Folkachtige vlotlopende nummers terwijl de band bij ‘Alles Is Gemaakt’ hun ruwe, wat alternatieve kant laat horen. Een stukje bandopname is een grappige vondst. Als tegengewicht is er dan ‘Ze Zwaait’ en het kleine ‘Soms’ dat door de meerstemmigheid van de bandleden omhoog wordt getild. Maar vooral het gevoelige ‘Licht Als Stof’, met een knap stukje tekstschrijvenrij, is misschien wel het mooiste nummer van dit album. De Toegift is een ontzettend knappe plaat van Nederlandse bodem en wat moeten wij ons gelukkig prijzen dat band besloten heeft om een album in het Nederlands op te nemen. Veel luisterplezier!

2 februari 2023