De Britse singer/songwriter Corinne Bailey Rae is na een relatieve stilte van zeven jaar eindelijk terug met een nieuw album. Black Rainbows is de titel en Corinne wilde het aanvankelijk als een soort conceptalbum uit brengen, misschien zelfs wel onder een andere alias.
Stoney Islands Arts Bank
We kunnen waarschijnlijk allemaal het refrein van ‘Put Your Records On’ meezingen; de lichtvoetige Soul en R&B georiënteerde radiovriendelijke hit waarmee Corinne Bailey Rae in 2006 doorbrak. Vier jaar later was er de opvolger dat mede door het overlijden van haar toenmalige echtgenoot een wat ander karakter had. Haar laatste album, The Heart Speaks in Whispers, kwam zeven jaar geleden uit en hiermee keerde ze terug naar de R&B en Soul met een vernislaagje. Om te begrijpen hoe anders Black Rainbows klinkt moeten we terug in de tijd. Het is 2017 als de Britse in Chicago een bezoek brengt aan de Stoney Islands Arts Bank, een oud bankgebouw dat door kunstenaar Theaster Gates veranderd is in een soort van museum met een ongekende verzameling van zwarte kunst, cultuur en geschiedenis. Bij Corinne riep dit museum en archief gevoelens op over thema’s als slavernij en onderdrukking en diep van binnen wist ze dat deze ervaring voor een onuitwisbare indruk zorgde. Die opgedane indrukken tijdens dat bezoek vormen de inspiratie en het algemene centrale thema voor Black Rainbows.
Complexe popstructuren
Met deze informatie in het achterhoofd is het dan ook niet vreemd dat we op Black Rainbows een andere Corinne horen dan voorheen. Natuurlijk is er nog de R&B als fundament maar ze weet dat op een innovatieve wijze te verweven met andere popstructuren die sterk uiteenlopen. Bij de spookachtige opener ‘A Spell, A Prayer’ wordt al meteen duidelijk dat de Britse echt voor een andere koers kiest. Buiten haar comfortzone treedt ze ook met het haast grungy klinkende ‘Erasure’, waar ze over de uitbuiting van kinderen zingt. (They Typex’ed all the black kids out of the picture / So when they pictured that scene, they wouldn’t be seen). Of neem nu het haast punkachtige ‘New York Transit Queen’, gebaseerd door een foto van een 17-jarig model dat in 1954 de Miss New York Transit-verkiezing won. Het wordt dus al snel duidelijk dat de verzameling ‘Negrobilia’ van die tentoonstelling een essentieel onderdeel zijn geworden en bepalend zijn voor de soms complexe composities.
Boeiend en dynamisch
Toch blijft Corinne ook vaak bij haar roots zoals bij ‘Put It Down’, de ruim acht minuten durende en centrale track van Black Rainbows. Het is complex, dynamisch en laveert van synthlagen via strijkers en beats naar een uiterst dansbaar nummer. Daarom heen het ogenschijnlijk romantische ‘He Will Follow You With His Eyes’, tot de hoofdpersoon zijn ware aard toont en de pianoballad ‘Peach Velvet Sky’, dat ook weer gebaseerd is op een boek over slavernij. Daar tussendoor hebben we nog het meer elektronische georiënteerde ‘Earthlings’ met fluitende vogeltjes in het outro en het sprankelende ‘Red Horse’. Met de met jazzinvloeden doorspekte ‘The Thorne Of The Inivisible God’ wordt dit bijzondere album afgesloten. Het idee van Corinne Bailey Rae om dit album onder een alias uit te brengen is te begrijpen maar we zijn blij dat ze dit uiteindelijk niet heeft gedaan. Het is met recht een conceptalbum dat een zeer gevoelig thema en bijbehorende geschiedenis behandeld, verpakt in pakkende, dynamische nummers die naast R&B en Soul uiteenlopende genres raken. Al met al een uitdagend en boeiend album dat aandacht verdient. Veel luisterplezier!