Charlotte Wessels (ex-Delain) timmert lekker aan de weg met haar eigen muziek. Inmiddels ruim twee jaar geleden is ze gestart met Patreon. Daarop brengt ze elke maand een nummer uit. Deze nummers schrijft en componeert ze volledig zelf in haar eigen studio in de kelder van haar huis in Utrecht, genaamd Six Feet Under Studio. Aangezien het alweer ruim twee jaar loopt, liggen er inmiddels behoorlijk wat nummers. Vorig jaar is er al een selectie hiervan uitgebracht op het compilatiealbum Tales From Six Feet Under. Nu mogen we alweer gaan genieten van Tales From Six Feet Under Vol. II.
Verschillende stijlen
Vol. II opent met ‘Venus rising’, de single die de laatste opwarmer is voor het uitkomen van het album. Het is poppy met een groovy beat. Later wordt het heavier. Er wordt vervolgd met ‘Human to ruin’, een samenwerking met gitarist Timo Somers (ex-Delain). De intro klinkt als een muziekdoosje, maar het ontpopt al snel in een bombastisch metalgeluid met spooky zang. ‘The phantom touch’ is ook een steviger nummer en heeft een wat rockmusicalachtig geluid. Hierna volgt het meer rustige ‘Against all odds’ wat ook weer een samenwerking is met Somers. Het is poppy en heeft een positieve vibe. ‘A million lives’ valt weer in de stevige categorie. Het heeft af en toe zelfs een wat doomy geluid. Verder bevat het lekker gitaarwerk en gaat Wessels qua zang voluit. ‘The final roadtrip’ heeft een synthrockgeluid met ietwat klassieke zang wat het heel interessant maakt. Er staat een heel verrassende wisselwerking tussen heavy en rustig op ‘Good dog’. ‘Toxic’ is interessant, alternatief en vocaal uitdagend doordat je van alles hoort van fluisterstem tot grunts. ‘I forget’ is een samenwerking met Eliane Annemaat op cello. Wessels heeft vaker met haar samengewerkt ten tijde van Delain. Het is een folky nummer waarbij de zang zelfs iets keltisch aandoet. Vol. II sluit af met ‘Utopia’ met synthgeluid en dromerige zang.
Consistente kwaliteit
De stijlen die terug te vinden zijn op Tales From Six Feet Under Vol. II zijn zeer verschillend. Wessels durft en kan meer dan alleen metal. De metal is overigens meer terug te vinden dan op het eerste album. Wat niet verschilt, is de kwaliteit. Die is consistent. Wessels laat haar groei en kwaliteiten als songwriter en verhalenverteller horen. Ook haar kwaliteiten als zangeres. Al staat de zang altijd in het teken van het nummer in plaats.
Te zien in Nederland
23 oktober 2022 in Tivoli Vredenburg te Utrecht. Tickets zijn te verkrijgen via www.tivolivredenburg.nl. Verschillende oud-bandmaatjes van Delain zullen Wessels vergezellen evenals Sophia Vernikov op toetsen.