Ergens op het snijvlak postpunk en garagerock bewegen de vrienden van de Belgische formatie Captain Kaiser. Maar laten we de band vooral niet in een hokje duwen en zelf oordelen nu hun derde album Rhyme & Reason onlangs het daglicht zag.
Geruststellend herkenbaar
De eerste dertig seconden is er misschien nog twijfel of we inderdaad de juiste LP op de platenspeler hebben gelegd; een onvervalst fraai stukje a capella zet ons misschien op het verkeerde been maar daarna barst de band met ‘Drive’ los en duwt het spreekwoordelijk gaspedaal in. Het visitekaartje met “Captain Kaiser Is Back” wordt daarmee definitief overhandigd en met ‘Demon’ wordt het energieniveau nog wat verder omhooggetild. Het moment van rust na een kleine twee minuten hebben we nodig om even op adem te komen maar daarna zet de band steeds een tandje bij met een spetterende apotheose. Zo is de sound van de band herkenbaar maar onder alle energie horen we ook persoonlijke diepgang terug.
Alles opnieuw
Rhyme & Reason is het eerste album dat de band op het internationale label PIAS uitbrengt en in samenwerking met de gerenommeerde producer Jay Maas. De band heeft zich de laatste jaren als live-act goed ontwikkeld en op Pukkelpop maakten ze indruk. Het overlijden van de moeder van frontman Sascha Vansant vormde de inspiratie voor dit derde album van de Belgische formatie en loopt als een rode draad door de tien tracks. Er lag al voldoende materiaal klaar maar de band koos niet voor de makkelijkste weg. Vansant zegt hierover: “Toen we in de coronapandemie weer mochten repeteren, hebben we nieuwe nummers geschreven en die kritisch beluisterd. We hadden voortgebouwd op de simpele punk van de eerste twee albums, maar eigenlijk wilden we alle vijf een stap verderzetten. We hebben toen vrij snel en vlot een nieuw album geschreven, en dit is het resultaat”. Op het stuwende ‘Goodnight’ horen we Vansant “I’m afraid of losing you to what’s beyond / I count the days, till we’re alone” zingen en mede door de breaks krijgt dit nummer een bijzondere dynamiek. Het energieniveau is over het algemeen zeer hoog, een eigenschap waarmee de band natuurlijk al eerder wist te overtuigen. Nummers als ‘Mute’’, het stuwende ‘Dark Room’, ‘Chamagne Handshake’ klinken rauw, ongepolijst maar wel recht uit het hart. De al eerder uitgebrachte single ‘Boy’ is iets meer mainstream met een knipoog naar de jaren ’80 en samen met het rustigere ‘Catch Light’ zorgen deze twee tracks voor de gewenst variatie. Captain Kaiser levert met dit dynamische en energieke Rhyme & Reasons hun beste album tot op heden af. Veel luisterplezier!