Love Out Of Lemons is het tweede volwaardige album dat de Amerikaan Bones, Caleb voor intimi, Owens onlangs uitbracht.

Muziek stond centraal

Owens groeide op in de landelijke omgeving van Missouri omringd door Gospel en Country. Later maakte hij kennis met andere muziekstijlen zoals Bluegrass, Folk en Rock toen hij rond zijn 10e levensjaar met gitaarspelen begon. Hij schreef al snel eigen nummers en tijdens zijn College-jaren speelde hij in diverse bands. Twee jaar geleden was daar het titelloze debuut en met Love Out Of Lemons pakt hij de draad weer op en zorgt voor een logisch vervolg.

Gitaren nadrukkelijk aanwezig

De titelsong is ook de opener en Owens laat er geen twijfel over bestaan; dit wordt een album vol met vette gitaarlicks, riffs met nadrukkelijk een rockrandje. De zin “You know you can’t squeeze love out of lemons” is natuurlijk een knap staaltje tekstschrijven vanuit het perspectief van een stukgelopen relatie. Het nummer heeft een intensiteit en opbouw zoals we die nog kennen uit de glorietijden van Led Zeppelin. Vervolgens is daar het hoekige en meer dan stevige ‘For Keeps’, het groovy en met vette gitaarriffs aangezette ‘Born Again’ en het toch wel uiterst dynamische ‘Goin’Back Where I Came From’ met Owens die op gitaar excelleert en bewijst een meer dan gemiddeld gitarist te zijn. Overigens is het Owens zelf die met producer/multi-instrumentalist Paul Moak zo’n beetje al het instrumentarium voor zijn rekening neemt. Alleen voor het drumwerk (Julian Dorio van o.a. Eagles Of Death Metal) wordt een collega ingevlogen.

Dat altijd lastige tweede album

Maar Owens bewijst op Love Out Of Lemons ook uit andere vaatjes te kunnen tappen. Met het wat psychedelische en eigenzinnige ‘Sinking Like A Stone’ is er een uitermate fraai uitstapje dat met het wat meer ingetogen en ruim vier minuten durende ‘Higher Than I Wanna Be’ een vervolg krijgt. Het nummer heeft een mooie melodie waar Owens zich ook vocaal bewijst. Overigens doet de stem van Owens bij de wat rustigere nummers op die van Gabriel denken. ‘Summer Skin’ kent een knappe opbouw waarbij vooral tijdens de refreinen de intensiteit omhoog wordt gestuwd en ‘Higher Than I Wanna Be’ kunnen we toch het best omschrijven als een ballad. Met de soepele albumafsluiter ‘You Some More’ is er misschien nog wel een knipoog naar Tom Petty. Het is door zijn ogenschijnlijke maar pakkende eenvoud misschien wel één van de beste tracks van het album. Een tweede album is altijd lastig maar Owens slaagt met Love Out Of Lemons erin om een muzikaal en tekstueel de volgende stap te zetten. Veel luisterplezier!

3 september 2024