Roel Spanjers is voor muziekliefhebbers een gevestigde naam in Nederland maar evengoed voor velen nog een relatief onbekende naam. Maar liefst 18 jaar! nadat hij Birdchather uitbracht is hij terug met de opvolger; Birdcatcher II.

Echo’s uit een muzikaal verleden

Voor het grote publiek is hij misschien nog wel een onbekende maar de 55-jarige Spanjers heeft een geslaagde muzikale carrière in Nederland en de rest van Europa opgebouwd als zanger/toetsenist en in het bijzonder als Hammond-speler. Hij speelde in Nederland in diverse begeleidingsbands (o.a. Frédérique Spigt) van Nederlandse artiesten alsmede buitenlandse en bracht dus ook solo eerder al materiaal uit onder de naam Birdcatcher. Voor deze opvolger, die voor veel mensen toch onverwacht is, werkte hij samen met multi-instrumentalist Eric van Dijsseldonk, drummer/producer Gabriel Peeters en enkele gastmuzikanten, waaronder soulzanger Malford Milligan uit Texas. Resultaat is een On-Nederlands klinkende plaat met tien tracks waar we vooral echo’s uit de Amerikaanse muziekhistorie voorbij horen komen met  invloeden uit Soul, Blues en Americana.

Van LA naar Memphis

Het wat langzame ‘Back For More’ vormt de nieuwe kennismaking met alleskunner Spanjers. De track heeft een wat duister randje waardoor je als luisteraar meteen op je qui vive bent. Vervolgens verandert de sfeer met ‘Hand Over Fist (Halycon Days)’; Spanjers op piano trakteert ons samen met zijn band op een veelzijdige en boeiende track die doet terugdenken aan de muziek van Bruce Hornsby uit de jaren ’80. Met ‘Birdchaters Lament’ dalen we vervolgens denkbeeldig af van de Westcoast naar de zuidelijk staten van de VS waarbij het gitaarspel en toetsen de basis vormen voor dit harmonieuze en sfeervolle nummer. Zo kunnen we na het eerste deel van het album ook vaststellen dat Spanjers naast een begenadigd toetsenist ook over een fijne, aangename stem bechikt.

Soul, Gospel en meer

En zo neemt Spanjers als het ware aan de hand mee op zijn muzikale reis waarbij de nummers origineel maar evengoed vertrouwd klinken en waar zo nu en dan het geluid van grote inspiratiebronnen als The Band terug te horen zijn. ‘Moral High Ground Blues’ is een ingetogen stukje Blues, ‘Your Pain Is My Pain’ is doordrenkt met Soul- en Gospelinvloeden, iets wat we ook bij het wiegende ‘The Ballad Of Peetie Wheatstraw (Devil’s Son-In-Law)’ terug horen. Met ‘See Them Off’ en ‘Falling Short’ kiest hij meer voor een wat meer poppy geluid waarbij de blazers en de achtergrondzangeressen Simone en Marjorie een belangrijke bijdrage leveren. Voordat Spanjers alias Birdcatcher met de pianoballad ‘Right Road’ afsluit is er nog met ‘The Fool That I Am’ een mooi luisterliedje met subtiel gitaarwerk, een slidegitaar en hier en daar wat vocale harmonieën. Birdcatcher II bewijst dat Spanjers geen 18 jaar hoeft te wachten om nieuw werk uit te brengen. Het boekje met teksten en fraai artwork zijn een welkome aanvulling. Veel luisterplezier!

30 september 2024