Scream From New York, NY is het debuutalbum van de Amerikaanse formatie Been Stellar; een hartstochtelijk album van een band die op geheel eigen wijze zich binnen de Rockmuziek aan het ontwikkelen is.

Vrienden

Zoals de titel al doet vermelden is The Big Apple inmiddels de thuisbasis van de vijf vrienden. Toch liggen hun roots elders want zanger Sam Slocum en gitarist Skyler Knapp kennen elkaar bijvoorbeeld van hun middelbare schoolperiode in Michigan. Toen ze vervolgens op de NYU gingen studeren kwamen ze in contact met de andere bandleden Nando Dale (gitaar), Nico Brunstein (basgitaar) en Laila Wayans (drums) en zo ontstond Been Stellar. Ook voor hun zorgde de pandemie een moment van bezinning en stelde de mannen in staat om verder te schaven aan hun eigen sound. Het feit dat ze als support act van Fontaines DC en The 1975 mochten optreden hielp de koers uit te zetten en het platencontract bij Dirty Hit legde ook geen windeieren.

New York

Het is natuurlijk geen verrassing dat de titel van dit debuutalbum Scream From New York, NY een directe verwijzing is naar die metropool en de stad waar de heren hun  homebase hebben. Dit ijzersterke nummer is misschien wel een regelrechte hartekreet naar hoe de stad ooit was en een aanklacht wat voor stad New York tegenwoordig is. Ze willen niet in een muzikaal “hoekje” geplaatst worden, iets wat wij dan ook niet moeten doen. Luister naar het meer dan goede debuutalbum en oordeel zelf is het advies. AL luisterend hoor je de klasse van de bandleden en wordt de stem van Slocum steeds aangenamer.

Verfrissend

Maar hiervoor is het album al ijzersterk geopend. Luister maar eens naar de openingstrack ‘Start Again’; Drummer Laila Wayans en bassist Nico Brunstein’ zorgen voor de springplank waarna het nummer heerlijk ontbrand en waar we Slocum ‘New York Is Wasted, You Start Again’ horen zingen. Het is intens, puur en misschien wat rauw maar de intenties worden duidelijk en het klinkt als recht-uit-het-hart. Vervolgens is er de single ‘Passing Judgement’ waar we, ondersteund door een wat gruizige gitaarriff, de urgentie terug horen en waar de band absoluut in balans klinkt.  Maar de band verrast door de variatie. Het wat rustigere ‘Pumpkin’ klinkt verfrissend, ‘Sweet’ is wat melancholisch en ‘Shimmer’ is van het kaliber dat onder je  huid kruipt. Het mooiste moment van rust is ‘Takedown’ met diverse tempowisselingen en dat met gesloten ogen op bepaalde momenten aan de sfeer van Boy, het debuutalbum van U2, doet denken.

Noise en Shoegaze-invloeden

Maar natuurlijk pakt de band ook af en toe uit. Het stuwende ‘Can’t Look Away’ loopt over van de Noise en de Shoegaze-invloeden en we maken een buiging voor het haast onnavolgbare drumwerk van Wayans op ‘All In One’ . Afsluiten doet de band in stijl en bij ‘I Have The Anwer’ komen alle elementen nog een keer bij elkaar en horen we de onzekerheid van Slocum nog één keer als hij “I have the answer / Just for a little while” zingt. Scream From New York NY is een enerverend en aansprekend debuutalbum van een band die met een beetje geluk en doorzettingsvermogen een grote toekomst tegemoet kan gaan. Oordeel zelf in welk muzikaal spectrum je deze plaat wilt en kunt plaatsen. Mooi dat de teksten zijn bijgevoegd want ook de songwriting is van een hoog niveau. Veel luisterplezier!

.

12 juli 2024