This Is How Tomorrow Moves is het derde album van de in de Filipijnen geboren en in Londen opgegroeide Beabadoobee. Na een aantal EP’s en twee volwaardige albums maakt ze met dit derde album een grote stap richting sterrenstatus.

Van adolescentie naar volwassenheid

Ogenschijnlijk is This Is How Tomorrow Moves gewoon een derde plaat, de opvolger van Beatopia uit 2022 waarmee ze wederom pop, rock en indie moeiteloos met elkaar verweeft. Voor dit nieuwe album kreeg ze hulp van de bekende producer Rick Rubin (o.a. Red Hot Chilli Peppers) en onlangs vertelde Beabadoobee in een interview met The Guardian dat ze de opnames in zijn Shangri-La-studio in Malibu als één lange therapiesessie had ervaren. Ook de 14 tracks met een speelduur van bijna 42 minuten is niet wereldschokkend dus wat maakt dit derde album dan zo bijzonder? Waarschijnlijk is het de combinatie van de sterke melodielijnen, de puntgave productie en de songteksten want daar zit het grote verschil met Beatopia. Lag toen nog de nadruk op de melodie, op This Is How Tomorrow horen we dat ze zich vanuit haar adolescentie heeft ontwikkeld tot een volwassen vrouw die ons soms middels haar openhartige teksten een inkijkje in haar leven geeft.

Persoonlijk en intiem

Vanaf de opener ‘Take A Bite’ geeft ze ons een inkijkje in haar persoonlijkheid (“It gets harder to breathe/But I take it, and I want it, and I love when it bleeds”). Het is een ijzersterke opener waarbij ze elementen uit de “grunge-periode” uit de jaren ’90 als fundament gebruikt. Die jaren ’90 invloeden komen we overigens vaker tegen. Het met gitaren omlijste ‘California’ en de “heart-break-song” ‘One Time‘ vormen het eerste blok als we haar over die verloren liefde horen zingen (“such a shame you don’t cross my mind / but you did this one time…”). Zo weet de Brits/Filipijnse nadrukkelijk de aandacht naar haar toe te trekken op dit gevarieerde, eigentijdse album. Probeer het meanderende en misschien zelfs wel zwoele  ‘Real Man’ maar eens uit je hoofd te krijgen.

Bossa Nova

Soms keert ze terug naar de basis zoals op het mooie ‘Tie My shoes’; een prachtig semi-akoestische ballad met een sensueel klinkende sax op de achtergrond. Meteen hierna wordt door Beabadoobee de lat hoger gelegd; nergens klinkt ze meer breekbaar als op de pianoballad ‘Girl Song’, waarmee de Londense één van de mooiste songs van dit jaar af en ook hier is ze weer openhartig als we haar “All I want to do is find the words to make it make to you to make it to you” horen zingen. Bij het aanstekelijke  ‘Ever Seen’, met een knipoog naar labelgenoten The 1975 schroeft ze het tempo weer omhoog en bij ‘A Cruel Affair’ denken we terug aan de Bossa Nova van Astrud Gilberto,

Dynamisch album

En zo ontvouwt zich een zeer divers album waar we inderdaad een meer volwassen en soms openhartige Beabadoobee horen. Richting het einde is er met fraaie gitaarriffs omgeven Beaches absoluut één van de hoogtepunten en neemt ze ons nog even mee terug naar haar tijd in LA. Hierna schaalt Beabadoobee met enkele rustigere nummers af richting het einde. Met ‘Everything I Want’, met fraai ingetogen gitaarspel, het korte en lieflijke ‘The Man Who Left To Soon’ toont ze nog maar eens haar bijzondere talent. Het zeer persoonlijke ‘This Is How It Went’, over het leven na een relatie, is de intieme afsluiter als we haar “Getting tired, don’t want to speak. Oh, please let me go to sleep” horen zingen. This Is How Tomorrow Moves is een krachtig en dynamisch derde album van deze Britse waarmee haar talent nogmaals vet wordt onderstreept. Eentje voor de jaarlijstjes. Veel luisterplezier!

Beabadoobee live:
25 en 27 november, Paradiso, Amsterdam

14 augustus 2024