Beabadoobee – Beatopia


Haar artiestennaam blijft een tongbreker; probeer maar eens probleemloos Beabadoobee een aantal maal te herhalen zonder te gaan stotteren. Bea Kristi, die dus die onuitspreekbare artiestennaam gebruikt, is op de Filipijnen geboren maar in Londen opgegroeid. Via het platform Tik-Tok bereikte ze de wijde wereld en het leverde een tweetal EP’s en na haar debuutalbum Fake it Flowers is er nu de opvolger met de titel Beatopia.

Een fictieve wereld

Het album wordt geopend met de soundscape “Beatopia Cultsong’, de directe verwijzing naar de door Bea Kristi gecreëerde wereld uit haar jeugd waarin ze helemaal weg kon dromen. Vervolgens is daar de al eerder uitgebrachte single ‘10:36’, een fijn lichtvoetige, catchy popsong waar de invloeden uit de popjaren ’90 duidelijk hoorbaar waren. Op zich is dat best bijzonder want de keuze voor deze sound is bewust ondanks het feit dat Bea Kristi dit tijdperk niet bewust heeft meegemaakt. Vervolgens is daar de nieuwste single, ‘Sunny Days’; een relaxed, rustiger nummer waarbij de wat fluisterende stem van de singer/songwriter prima tot uitdrukking komt en een nummer dat we in één adem met ‘See You Soon’ kunnen noemen.

Van Postpunk tot Hiphop

Op dit album kreeg Bea Kristi hulp van diverse muzikanten waaronder George Daniel van The 1975 en dat komt de variatie op Beatopia ten goede. Het rustige en vrijwel akoestische ‘Ripples’ krijgt door de strijkers een wat melancholisch “barokpop” en diezelfde akoestische gitaar zorgt bij ‘The Perfect Pair’ voor een heus Bossa nova ritme. Na dat rustige centrale deel pakt de Londense uit met het postpunkachtige ‘Talk’ waar een vergelijking met Avril Lavigne logisch is en met ‘Pictures Of Us’ noemen we muzikaal misschien wel het sterkste nummer; de gitaren klinken erg mooi op de voorgrond en Bea Kristi stelt zich vocaal volledig in dienst van dit nummer. Vocaal blijft ze moeiteloos overeind en muzikaal verrast ze ons dan weer met een nummer als ‘Fairy Song’ waar we een verdekte hiphop beat horen. Haar gitarist Jacob Bugden schreef vrijwel mee aan alle nummers en de samenwerking komt met prima gitaarwerk het best tot zijn recht in ‘Don’t Get The Deal’.

Melodie is het belangrijkste

Het dromerige ‘Tinkerbell Is Overrated’ gaat gaandeweg over in een soort bubblegum-pop zonder dat Bea Kristi van stijl en stemgeluid veranderd. De singer/songwriter absoluut een groei te hebben doorgemaakt sinds haar debuut Fake It Flowers en zelf geeft ze aan dat het tekstueel allemaal nog wel wat sterker kan. De melodie is voor de Londense het belangrijkste en de teksten zijn vaak ondergeschikt waardoor de teksten niet altijd allemaal samenhangend en logisch klinken. Mooi is het kleine liefdesliedje ‘Lovesong’ en met de dromerige afsluiter ‘You’re Here That’s The Thing’ is de cirkel rond en heeft Bea Kristi ons in een kleine 45 minuten kennis laten maken met de droomwereld uit haar jeugd. Veel luisterplezier.



 

23 juli 2022
In this post:
Translate »