Barzin – Voyeurs In The Dark

Met Voyeurs In The Dark komt er een einde aan een stilte van een kleine acht jaar.  Op dit vijfde studioalbum kiest de Canadese singer/songwriter Barzin een iets andere muzikale richting maar nog steeds is zijn “dreampop” doorspekt met de nodige melancholie.

Een wat meer filmisch karakter

To Live Alone In That Long Summer was in 2014 zijn laatste album en in de afgelopen acht jaar werkte hij mee aan diverse soundtracks voor films en documentaires. Voor dit nieuwe album kiest hij voor een iets experimenteler geluid en het album heeft over het algemeen een wat meer filmisch karakter. De Canadees werkte een kleine vier jaar aan dit nieuwe album en dat hoor je echt in de productie terug. Nog steeds strooit de in Toronto woonachtige Barzin met vloeiende, creatieve melodielijnen die op Voyeurs In The Dark een wat elektronisch karakter hebben maar uiterst warm aanvoelen.

Bijdrage van Set Feux

Typerend op dit nieuwe album is de wat fluisterende stem van Barzin met vaak een kleine echo waardoor de meeste nummers een wat intiem karakter krijgen.  Alles is gedoseerd waardoor het album heel fijn wegluistert. Het album opent met de titeltrack en meteen is de signatuur van Barzin hoorbaar maar evengoed de muzikale verschuiving. Nummers als ‘Knife In The Water’,  ‘It’s Never Too Late To Lose Your Life’ en ‘To Be Missed In The End’ zijn ieder op eigen wijze indringend en sfeervol door naast de elektronica steeds een ander instrumentarium te kiezen en muzikale stromingen te verweven. Hij kan het zich ook permitteren om zo nu en dan een instrumentale soundscape in te voegen zoals ‘Forever Arriving’ zonder dat het album aan kracht inboet. Hoogtepunt is toch wel de inmiddels vooruitgesnelde single ‘Watching’ waar hij vocaal medewerking krijgt van Set Feux. De fijne jazzy elementen en de gedempte saxofoon zorgen voor een heerlijk rustgevend gevoel. Een ander sterk nummer is ‘I Want To Sober Up’ waar naast de fluisterende stem van Barzin de resonerende gitaren en de strijkers voor een intiem karakter zorgen. Een absolute verrassing in dit muzikale jaar. Veel luisterplezier.

12 mei 2022