Soms zijn er ineens van die verrassingen. Au Suisse, het samenwerkingsverband tussen Morgan Geist en Kelley Polar is zo’n schoolvoorbeeld van een lange vriendschap dat uiteindelijk resulteert in een bijzonder muzikaal project. Au Suisse is de en hun titelloze debuutalbum zag onlangs het daglicht.
De jaren ’80 als inspiratiebron
Geist heeft zijn sporen in de afgelopen decennia vooral als techno producer verdient en Polar heeft jaren geleden wat solo-materiaal als zanger uitgebracht. Evengoed zullen er bij weinigen belletjes gaan rinkelen bij deze twee namen. Toch bundelen de twee heren uit The Big Apple hun krachten in een bijzonder danceproject dat vooral geïnspireerd is op muziek uit de jaren ’80; Disco, New Romantic en dat vooral rijkelijk gedrapeerd met elektronische soundscapes vormen de basis voor dit titelloze album.
Hypnotiserend effect
Ondanks dat de nadruk op invloeden uit de Dance ligt opent het duo verrassend met het spannende ‘Control’ waar de stem van Polar als het ware één is met de warme synthklanken die Geist weet te produceren. Het is absoluut één van de hoogtepunten ondanks het minimalistische karakter weten de heren toch een ongekende spanningsboog te creëren en weet vast te houden. Vervolgens schakelt het duo door met ‘Thing’ en nu is daar wel dat hypnotiserende effect van een track waar je op de dansvloer eindeloos door kunt blijven dansen. Dat de invloeden uit de jaren ’80 nooit ver weg zijn blijkt wel uit de opening van ‘GC’ want een deja vu naar Kajagoogoo kan niet uitblijven. Langgerekte elektronische soundscapes, een industriële beat en de nodige galm zorgen voor een heel fijn effect. ‘Pain & Regret’ heeft dan weer wat die industriële sound, ‘Plans’ is lekker uptempo en uiterst dansbaar terwijl ‘Eely’ een haast etherische rust uitstraalt en wat melancholisch klinkt.
Een waar gebeurd verhaal
‘Savage’ is een absolute slowburner maar verrassen doen de heren bij ‘Vesna’; een uiterst sobere melodielijn vormt de elektronische basis voor het waar gebeurde verhaal over de Servische stewardess Vesna Vulović die als enige overlevende uit een ontploft vliegtuig viel. (“Were her eyes closed or open? Clouds rushing past/Did she wonder how far? Did she wonder how fast?”). Het album wordt afgesloten met ‘AG’; ook weer een zo’n typisch rustig, ingetogen nummer waarbij het contrast tussen de vaak diepe sound en de falsetto stem van Polar prachtig tot uiting komt. De vraag waarom we zo lang hebben moeten wachten op dit debuutalbum zal nog lang een raadsel zijn, maar Au Suisse is een ontzettend fijne ontdekking. Veel luisterplezier.