Slechts één jaar na het uitkomen van Big Time is de Amerikaanse singer/songwriter alweer terug met nieuw werk. De EP Forever Means kunnen we beschouwen als een smakelijk nagerecht van dit fraaie album uit 2022.

Nummers die het album Big Time niet haalden

De singer/songwriter die in St. Louis werd geboren maar al jaren vanuit North Carolina opereert behoeft eigenlijk geen introductie. Een zestal studioalbums, een handvol EP’s en ook nog een verzamelaar vormt de discografie van deze ongrijpbare singer/songwriter die al de nodige lagen van het muzikale spectrum heeft verkend met haar muziek. Deze vier nummers komen nog uit de nummers die Angel schreef voor Big Time maar dus niet op dit album opgenomen werden. Wederom blijkt de Amerikaanse in staat om minimalistische nummers een ongekend emotionele lading mee te geven. We kunnen inmiddels wel stellen dat dit een unieke gave is waarover Angel beschikt.

Geen “leftovers”

Als we dan naar de opener ‘Nothings Free’ luisteren komt toch de vraag waarom dit nummer het niet tot het album heeft gehaald. Deze fraaie ballad is wederom een muzikaal, minimalistisch hoogtepuntje; een mooie rustige melodielijn waarbij piano, saxofoon en orgel om elkaar heen dansen om de stem van Angel nog meer kleur te geven. Vervolgens is daar de uitgeklede titelsong waar we alleen wat tonen van een elektrische gitaar horen ter ondersteuning van haar soms haperende stem.  ‘Time Bandits’ kent een wat meer filmisch karakter, is wat rijker georkestreerd maar ook hier gaat het om het “hier-en-nu” waarbij Angel hier de nadruk legt op die bijzondere momenten die iedereen wel een keer ervaart. Afsluiter ‘Holding On’ is verfrissend te noemen want hier gooit de Amerikaanse de schroom van zich af, zowel vocaal als instrumentaal. Na enkele malen op de “repeat-knop” gedrukt te hebben kunnen we niet anders dan concluderen dat Forever Means echt meer dan de ’leftovers” van Big Time is. Veel luisterplezier!

17 april 2023